Creditmanagement configuratie

Binnen de Abillity® creditmanagementmodule kun je door middel van configuratie eenvoudig het gewenste landschap inrichten rondom debiteuren, facturen, betalingen en debiteurenbeheer.

Leidende of volgende implementatie

Abillity® kan zowel als leidend als volgend systeem worden ingezet.

Wanneer Abillity® leidend is kunnen accounts direct vanuit de Abillity® gebruikersinterface worden geadministreerd. Bij de keuze ‘volgend’ kun je accountgegevens niet aanpassen, maar wel inzien ter referentie.

Gebruikers, rollen en rechten

Binnen Abillity® ben je vrij om rollen aan te maken. Voor iedere rol kun je exact aangeven welke zaken er toegestaan zijn en welke niet. Maar ook welke gegevens inzichtelijk zijn en of deze alleen ingezien mogen worden of ook aangepast.

Ook ben je vrij om gebruikers aan te maken. Door gebruikers te koppelen aan een of meer rollen bepaal je exact wat deze gebruiker wel of niet kan. Op gebruikerniveau kun je ook aangeven tot welke administraties deze toegang heeft.

Voor iedere mutatie die een gebruiker maakt en ieder proces dat wordt gedraaid, houden we actief bij wie, wat en wanneer heeft gedaan.

Uiteraard maken we binnen Abillity® gebruik van sterke wachtwoorden en voeren we actief beleid om periodiek wachtwoorden aan te passen. Je kunt gebruikers ook koppelen aan een centraal SSO systeem. We ondersteunen de meest gebruikelijke SSO systemen.

Administraties (business units)

Je kunt in Abillity® eenvoudig meerdere administraties (business units) inrichten. Bijvoorbeeld omdat je te maken hebt met meerdere groepen klanten, aparte BV’s of werkmaatschappijen hebt of wellicht een andere reden om te segmenteren.

Iedere business unit kan zijn eigen configuratie bevatten zodat deze maximaal aansluit bij de betreffende bedrijfsprocessen die voor deze businessunit moeten worden ondersteund.

De data binnen een businessunit is ten alle tijden volledig gescheiden van andere business units.

Op het niveau van gebruikers en rollen, kan de toegang tot een of meer business units worden ingeregeld. Door aan te geven wie tot welke administraties toegang heeft, kan ook vanuit deze optiek er worden voorkomen of juist toegestaan wie welke data mag inzien en/of processen kan en mag uitvoeren.

Account types

Binnen de Abillity® creditmanagementmodule kun je door middel van configuratie verschillende account types definiëren.

Naast een eenvoudige herkenning van het type account, kun je een account type tevens ten behoeve van segmentatie doeleinden gebruiken binnen allerlei verschillende processen.

Binnen de account type definitie heb je de keuze om aan te geven of het om een organisatie of een consument gaat en of het type account persoons- en/of adresgegevens kan bevatten. Op basis van deze keuzes wordt er bij het invoeren (of toevoegen via de API) actief afgedwongen dat betreffende gegevens moeten worden toegevoegd.

Een account kan transparant een debiteur of een crediteur zijn. Binnen Abillity® is het niet noodzakelijk om hier twee verschillende accounts voor aan te maken.

Accountstructuren

Binnen Abillity® kunnen accountstructuren eenvoudig worden gedefinieerd en vervolgens vastgelegd. Dit zowel om relaties tussen accounts eenvoudig inzichtelijk te maken, maar tevens als basis ten behoeve van business rules en processen.

Factuur types

Voor creditmanagement kan het gewenst zijn om binnen de processen te kunnen differentiëren tussen type facturen.

Waar je sommige type facturen juist wilt incasseren, is dit voor een ander type juist niet gewenst, zo ook de manier van het herinneren.

Binnen Abillity® kun je, door middel van configuratie, vastleggen welke factuurtypes er van toepassing zijn. Vervolgens kunnen facturen hierlangs worden aangeboden en processen eenvoudig worden ingericht om hier rekening mee te houden.

Bankrekeningen

Abillity® ondersteunt alle SEPA banken naadloos. Zowel binnen Nederland als de andere deelnemende landen.

Daar waar er sprake is van specifieke zaken voor de betreffende bank, en die zijn er, sluit Abillity® hier volledig op aan.

Per bankrekening kun je aangeven om welk bankinstituut het gaat. En wanneer er specifieke zaken zijn waar dan rekening mee moet worden gehouden, is dit door middel van het zetten van deze indicatie voldoende.

Bestaan er per businessunit meerdere bankrekeningen? Geen enkel  probleem! Abillity® heeft geen restrictie op het aantal te verwerken bankrekeningen.

 

Banktransactie types

Iedere transactie op een bankrekening is van een bepaald type. En op basis van dit type kan een bepaalde actie gewenst zijn.

Bijvoorbeeld het uitsluiten van betreffende transacties binnen de betaalverwerking, omdat het om bankkosten of rente gaat.

Binnen Abillity® is deze lijst vooraf ingevuld, maar kun je deze naar wens aanpassen en aanvullen. Hiermee is de inkomende stroom aan betaaltransacties vervolgens te kanaliseren.

Storneringsredenen

Een stornering is een terugkoppeling op een incasso wanneer deze niet gelukt is, of op een later moment is teruggedraaid.

Er kunnen veel verschillende redenen zijn waarom dit gebeurt. Het is dan ook belangrijk om hierop de juiste actie te nemen.

Voor iedere storneringsreden kun je in Abillity® aangeven wat de vervolgactie moet zijn. Dit doe je eenvoudig door per reden een indicatie te geven wat de vervolgactie moet zijn. Denk hierbij aan:

  • een automatische herincasso,
  • een notificatie naar de klant,
  • een signaal (event) naar een extern systeem,

of een combinatie van deze.

Afschrijf- en toeslag types

Het toepassen van een afschrijving kan verschillende oorzaken hebben. Het afboeken van een klein betalingsverschil is een wezenlijk ander soort afschrijving als de afschrijving van een factuur omdat deze niet meer geint kan worden.

Binnen Abillity® ben je vrij in het definiëren van verschillende type afschrijvingen. In de verschillende processen kan zo een type dan weer gedefinieerd of geselecteerd worden zodat precies dat type wordt toegepast in het betreffende proces.

Gelijk aan afschrijvingen, kun je op deze wijze ook verschillende soorten toeslagen definiëren. Neem als voorbeeld een boete of het toepassen van rente als onderdeel van een herinneringsstrategie. Binnen Abillity® kun je dit ook zodanig configureren en maak je hierin een nette onderverdeling.

Door dit zo in te regelen, wordt langs de lijn van deze types ook de financiële boekhouding geïnformeerd en landen ze op de juiste plaats in de boekhouding.

Blokkade templates configureren

Binnen Abillity® is het mogelijk om blokkade templates te configureren waarbinnen je kunt aangeven welk van de volgende blokkades van toepassing zijn:

  • Incasso
  • Uitbetalen
  • Afletteren
  • Herinneren

Door middel van filters kun je direct vastleggen welk template je voor welk type debiteur en/of factuur beschikbaar wilt stellen. Bij het willen toekennen van een blokkade template zal Abillity® hier dan ook actief op filteren. Zo geef je sturing aan je uitvoerende organisatie.

Betaalregeling templates

Wanneer een klant net even krap bij kas zit, is het overeenkomen van een betaalregeling een mooie en vriendelijke oplossing.

Binnen Abillity® kun je precies die betaalregelingen die je als organisatie wilt toestaan als template definiëren.

Je kunt, door middel van configuratie, eenvoudig het aantal termijnen vastleggen, de duur van een termijn en hoe de verdeling van de betaalregeling er uit moet zien. Dit kunnen vaste bedragen, percentages en zelfs vrij in te vullen waarden per termijn zijn.

Per termijn leg je eenvoudig vast wanneer een termijn vervalt en of dit dan ook direct een fatale termijn is. Eventueel met een stukje coulance ten opzichte van de vervaldatum.

Ook voor betaalregelingen kun je filters definiëren die je voor specifieke typen debiteuren of facturen beschikbaar wilt maken. Maar ook of de voorwaarde is dat de klant een actief incassomandaat heeft en zelfs op basis van het risicoprofiel van de debiteur.

Wil je als organisatie nog aanvullende controle houden op de betaalregelingen die worden afgesproken? Per template kun je aangeven of een tweede paar ogen de betaalregeling nog moet accorderen voordat deze wordt toegepast.

Binnen een betaalregeling template kun je – zeker als de bedragen en ook het aantal termijnen significant zijn – ervoor kiezen om rente te berekenen.
Je bent vrij om een rentepercentage te kiezen. Abillity® zorgt ervoor dat deze netjes wordt meegenomen in de termijnbedragberekening. Uiteraard rapporteren we deze extra ‘omzet’ netjes aan je financiële systeem.

Meer informatie?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323