Van ruwe data naar complete en waardevolle input voor het facturatieproces

KPN

KPN is marktleider op het gebied van telecommunicatie en IT in Nederland. Met hun vaste en mobiele netwerken voor telefonie, data en televisie bedienen zij zowel particuliere als zakelijke klanten in binnen- en buitenland. Daarnaast bieden ze telecomproviders toegang tot hun wijdvertakte netwerken via KPN Wholesale.

Ruwe data valideren, verrijken en groeperen

Voor KPN Wholesale verwerkt FIQAS met Abillity® dagelijks vele tientallen miljoenen transacties, voortkomend uit het gebruik van het vaste netwerk voor telefonie ook door andere telecomproviders. Telefoongesprekken die over het vaste netwerk van KPN Wholesale lopen worden via een centraal mediation platform verzameld en aan Abillity® aangeboden. Maar voordat deze ‘ruwe’ data geschikt is voor facturatie, moeten er diverse slagen op worden gemaakt.

De module Transformeren van Abillity® fungeert hierin als een volcontinue en volledig geautomatiseerde ‘datapipe’, waarmee inkomende data geschikt gemaakt wordt voor facturatie. Dit doen we door deze data te valideren, te verrijken en te groeperen om het vervolgens af te leveren bij systemen verderop in de keten (o.a. ten behoeve van facturatie en Business Intelligence).

Verhogen van de datakwaliteit

Gelet op het hoge volume aan verbruiksgegevens vereist dit een systeem dat hierop is toegerust en waarbij de continue stroom aan data robuust, snel en adequaat verwerkt wordt. Daarbij gaat het om data die uiteindelijk omzet moet worden (dus €€€), daarom is een sluitend audit trail een must. Immers: ‘What goes in must come out, or should be accounted for’, ons credo voor AccountAbillity®.

Om juiste facturen op te stellen heeft een facturatiesysteem correcte en complete gegevens nodig. Met onze module Transformeren zorgen we ervoor dat eventuele problemen met betrekking tot de kwaliteit van inkomende data al direct aan het begin van de facturatieketen worden onderkend en kunnen worden opgelost. Zo hoeven verderop in het facturatieproces zo min mogelijk fouten hersteld te worden. Dat voorkomt ongewenst en kostbaar werk (zoals corrigeren en crediteren) voor de financiële afdeling.

Nanda Kops-Assendelft, Analist bij FIQAS: “Om ervoor te zorgen dat KPN deze processen zelf kan bewaken en aansturen, beschikt de transformatiemodule over een web-based gebruikersinterface. Hierin kunnen beheerders het transformatieproces volgen, aansturen, validatiefouten bekijken en deze in veel gevallen ook oplossen. Data die juist niet gefactureerd moet worden kan worden tegengehouden en uit het proces worden gehaald. Het portaal is een moderne, snelle en gebruiksvriendelijke omgeving met handige overzichten en features en voldoet – uiteraard – aan alle veiligheidseisen.”

Gestructureerd data voorbewerken met Abillity®

Michel van Wissen, directeur KPN Wholesale: “Het Abillity®-platform van FIQAS biedt een oplossing voor de complexe dataconversiestappen waar wij als wholesale telecomprovider mee te maken hebben. De gestructureerde voorbewerking van de enorme aantallen transacties die wij genereren, zorgt ervoor dat onze facturatieprocessen gevoed worden met correcte gegevens, waardoor we verdere stappen kunnen zetten in digitalisering. Die voorbewerking is een voorwaarde voor een succesvol en efficiënt facturatieproces waarmee wij onze klanten steeds beter van dienst kunnen zijn.”

Interesse?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie? Wil je meer weten of heb je specifieke vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323

anita

PostNL

Nu PostNL Transport Abillity® in gebruik heeft genomen, is PostNL weer een stap dichterbij haar ambitie om uit te groeien tot de grootste aanbieder van logistieke oplossingen en postdiensten in, naar en vanuit de Benelux.

Meer over PostNL

Arriva

Met de gratis reisapp ‘glimble’ wil Arriva het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen aantrekkelijk(er) maken. FIQAS zorgt ervoor dat geldende tarieven, eventuele kortingen én abonnementen worden verwerkt tot overzichtelijke en correcte facturen voor zakelijke gebruikers.

Meer over Arriva

hollandsnieuwe

Als uitdager op de telecommarkt wil hollandsnieuwe de operationele kosten laag houden, onder andere door het uitbesteden én optimaliseren van niet-primaire processen. Mede hierdoor ingegeven is FIQAS sinds 2019 partner in het order to cash-proces.

Meer over hollandsnieuwe