Vaak kun je producten en diensten heel eenvoudig online bestellen door middel van een initiële iDEAL betaling, gevolgd door een periodieke automatische incasso. Gebruiksgemak ten top. Maar wat als je potentiële klant een bankrekening in het buitenland heeft?
- Kan je website of portaal het aan om een buitenlandse IBAN – die soms een afwijkende opbouw heeft – te accepteren?
- Wist je dat IDEAL-betalingen alleen kunnen worden gedaan van en naar een Nederlandse bankrekening?
- En wist je dat automatische incasso’s in het buitenland soms aanvullende informatie vergen om deze succesvol te verwerken?
Voorkom IBAN discriminatie
Een eerste gedachte kan zijn, ach het is maar een hele kleine fractie binnen je potentiele klantenbase, doe geen moeite. Echter, en wellicht niet top of mind, volgens de Europese regelgeving mag je als bedrijf niet aan ‘IBAN discriminatie’ doen. Als bedrijf mag je een buitenlandse bankrekening niet weigeren. Er staan zelfs flinke boetes op als je dit wel doet.
Reden te meer om hier alert op te zijn en je systemen en processen zo in te richten dat je je netjes aan de wet kunt houden en iedere potentiële klant kan bedienen. Immers, iedere klant is er een.
Een paar tips
- Doe een toets op je webapplicaties. Zo kun je zien of een IBAN met een andere opbouw dan de vorm die we in Nederland kennen, ook goed ondersteund wordt. En of hier de juiste validatie op plaats vinden.
- Bied klanten op basis van een buitenlandse IBAN een alternatieve manier om een initiële betaling (al dan niet via je servicedesk) te voldoen. Zorg er dan voor dat deze vorm ook aan blijft sluiten op je leveringsproces.
- Draag er zorg voor dat je bij het aangaan van een SEPA incasso mandaat de juiste gegevens uitvraagt. Een periodiek incasso leidt dan ook daadwerkelijk tot een succesvolle incasso.
Als je bovenstaande netjes regelt haal je het maximale uit je potentiële klantenbase en voldoe je ook direct aan de Europese regelgeving. Twee zorgen minder.
Uiteraard ondersteunen we met ons Abillity®-platform bovenstaande volledig.