De betalingsregeling: handenbinder of klantenbinder?

18 november 2024 Incasseren

De term ‘betalingsregeling’ heeft bij veel mensen een negatieve associatie. Het wordt vaak gezien als laatste redmiddel, voordat je definitief afscheid neemt van een klant. Maar niets is minder waar.

Betalingsregeling: flexibiliteit die klanten behoudt

Natuurlijk is er een groep klanten die de openstaande factuur (of facturen) écht niet kan betalen. Voor deze groep is een betalingsregeling inderdaad ‘uitstel van executie’.
Maar voor de andere – veel grotere – groep klanten is een betalingsregeling juist een heel fijn middel om een onverwachte en incidentele financiële tegenvaller op te vangen. In die situaties ervaart je klant een betalingsregeling juist als zeer positief. Door op deze manier flexibiliteit te bieden, behoud je je klant dan ook voor de lange termijn.

Belangrijke aandachtspunten bij het treffen van betalingsregelingen

Als je creditmanagementsoftware geen (of onvoldoende) ondersteuning biedt bij het treffen van een betalingsregeling, maar je wilt dit wel toepassen, houd dan in ieder geval rekening met:

  • Verschillende situaties
    Iedere klant en iedere situatie is anders. Je hebt dus een mate van flexibiliteit nodig om de juiste betalingsregeling aan te kunnen gaan met je klant. Denk bijvoorbeeld aan het bepalen van het aantal betaaltermijnen en welke bedragen je wanneer verwacht.
  • Compensatie
    Omdat je langer op je geld moet wachten, wil je hier misschien een vorm van compensatie voor afspreken. Bijvoorbeeld door te rekenen met een rentepercentage over het openstaande bedrag.
  • Communicatie
    Wat je hebt afgesproken met je klant, moet je ook duidelijk met je klant communiceren, zodat hij weet wat de verwachting is bij de afspraken die jullie gemaakt hebben.
  • Langer openstaande facturen
    De factuur of facturen waarvoor je een betalingsregeling treft, blijven langer openstaan én worden door middel van deelbetalingen over een bepaalde periode voldaan. Dit heeft uiteraard impact op je cashflow.
  • Herinneringsproces pauzeren
    Met het aangaan van een betalingsregeling, pauzeer je het herinneringsproces voor de betreffende factuur of facturen. Hiermee voorkom je dat een klant de volgende stappen van je herinneringsproces doorloopt.
  • Herinneren aan de betalingstermijnen
    Je stuurt je klant in plaats daarvan aangepaste herinneringen. Vlak voor het vervallen van een termijn stuur je een herinnering zodat je klant weet dat hij binnenkort een betaling moet doen.
  • Incassomandaat
    Je kunt ook een incassomandaat afspreken met je klant. Dan neem je als organisatie zelf het initiatief voor het betalen van de afgesproken termijnen. Met behulp van automatische incasso kun je de bedragen vervolgens incasseren.
  • Handmatige betalingen
    Wanneer je het initiatief bij je klant legt – dus kiest voor handmatige betalingen – dan wil je controleren of de deelbetalingen ook echt betaald zijn en voldoen aan de gemaakte afspraken. Bovendien moet je monitoren of bij een automatische incasso de opdracht echt gelukt is. En ook niet in een later stadium teruggedraaid.
  • Afsluitend bericht
    Als je klant de regeling netjes volgt, dan wil je bij de laatste betaling een duidelijke notificatie sturen.
  • Oorspronkelijke herinneringstraject hervatten
    En wanneer je klant zicht niet aan de betalingsregeling houdt, dan wil je dit ook melden en het oorspronkelijke herinneringstraject hervatten.

De uitdaging van handmatige betalingsregelingen

Zoals je ziet, heeft een betalingsregeling veel stappen waar je rekening mee moet houden. Dit kan een flinke  belasting zijn voor je financiële afdeling als je dit allemaal buiten je systemen en standaardprocessen om wilt regelen én controleren. Zeker als je klantenbestand groot is en er meerdere aanvragen voor een betalingsregeling zijn. Dit zou zomaar een dagtaak voor je medewerkers kunnen worden – en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Efficiënte betalingsregelingen automatiseren

Daarom adviseren wij om dit soort processen volledig te automatiseren in je creditmanagementsoftware. Alle bovengenoemde handelingen, procesafhankelijkheden en controles zijn dan integraal onderdeel van de dagelijkse procesgang. Daarmee streep je dus  al deze handmatige handelingen in één keer weg!

Zo lang je klant zich netjes aan de afspraken houdt, loopt het proces door zoals overeengekomen. Maar komt je klant de afspraken niet na, dan zorgt het systeem er automatisch voor dat hij wordt teruggezet naar het oorspronkelijke herinneringsproces.

Het zal je niet verbazen dat het Abillity®-platform zo’n volledig creditmanagementsysteem is. Betalingsregelingen automatiseren – inclusief diverse features – is in Abillity® standaardfunctionaliteit.

Wat kunnen we voor je doen?

Wil je meer weten over betalingsregelingen in het algemeen of wat we hier als FIQAS in kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323 Plan een online demo

Wanneer verstuur je je eerste B2B betalingsherinnering?

Wanneer je contact met je klant opneemt, nog voordat de factuur vervallen is, kun je betalingsherinneringen voorkomen. Bij FIQAS noemen we dit principe ‘Action Before Collection’. Hiermee kun je mogelijke problemen tijdig voorkomen en verlopen betalingen soepel.

ISO27001 controle-audit 2024

FIQAS heeft opnieuw de jaarlijkse controle voor de ISO27001-certificering doorstaan en is klaar om volgend jaar over te stappen naar de nieuwe ISO27001:2022 norm, die zich richt op cyberbeveiliging en privacy. Dit toont aan dat FIQAS veilig en verantwoord met informatie omgaat.

7 tips voor een optimale cashflow

Steeds vaker hebben zowel huishoudens als bedrijven te maken met betaalproblemen. Dit heeft invloed op hoe ze omgaan met betalingen. Hoe zorg je ervoor dat jouw facturen wél worden voldaan? In deze blog delen we 7 tips om de kans op tijdige betaling te vergroten.