Verleden en toekomst van facturatieprocessen in de telecom – deel 1

11 september 2017 FIQAS

Toen FIQAS halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw écht begon, ging het er heel anders aan toe in de markt dan nu. Het leek me interessant om daar eens op terug te kijken en het verleden af te zetten tegen mijn ideeën voor de toekomst.

Pioniers en cowboys

FIQAS is al begonnen in de telecommarkt voordat de liberalisering een feit was. Er waren destijds al pionierende partijen bezig om zaken te doen om de bestaande wetgeving heen. De PTT vroeg een vrij hoge prijs per belminuut, dus anderen probeerden een deel van die markt af te snoepen door een lagere prijs te rekenen. Zij maakten daarbij gebruik van het callback-principe. Wij werkten voor partijen die je bijvoorbeeld eerst een Amerikaans nummer lieten bellen, waarna je ophing en je werd teruggebeld. Vervolgens kon je voor een lagere prijs bellen. De tarifering van de call detail records verzorgde FIQAS. Ondanks dat de markt toen nog niet vrij was, kon je toch al goedkoper bellen. Sommige van deze partijen, die een beetje als cowboys begonnen, zijn later verder gegaan met eigen netwerken en carriers.

Flexibiliteit voor de nieuwe marktspelers

Voordat de markt open ging, had je monopolisten die werkten met hun eigen grote systemen. Ineens kwamen daar kleinere spelers bij die behoefte hadden aan kleinere, minder dure systemen, maar vooral aan flexibiliteit. Betere pricing en specifieke kortingen waren nodig om zich af te zetten tegen de grote marktpartijen en zo marktaandeel te veroveren. Maar dat moet je systeem dan wel aankunnen natuurlijk. Het grappige is dat de stappen die we destijds hebben bedacht in de keten van het facturatieproces eigenlijk vrijwel hetzelfde zijn gebleven door de jaren heen. Het enige verschil is dat we deze flexibiliteit tegenwoordig bieden aan zowel challengers in de markt als de gevestigde namen.

Na de hype en bubble-burst van 2000

In de aanloop naar de bubble-burst van 2000 was niets te gek voor telecompartijen die ook iets met internet deden. Als ze maar marktaandeel veroverden, dan haalden ze wel investeerders binnen. Toen deze investeerders door kregen dat er eigenlijk helemaal geen geld werd verdiend door veel van de telecompartijen, barstte de bubbel. Daarna werd het ineens juist belangrijk om te weten wat je rendement is. Daar konden wij natuurlijk prima bij helpen. Na de hype, zo rond 2001, hebben wij een alliantie gevormd met een bedrijf dat switches leverde en een bedrijf dat mediation verzorgde. Wij verzorgden de billing voor de internationale telecombedrijven die op deze manier hun netwerk opzetten.

Van de telecom naar andere branches

Het facturatieproces in de telecommarkt is vrij complex. Dat is voor FIQAS een voordeel geweest. Doordat we een systeem hadden dat moeiteloos telecompartijen kon bedienen, konden we ook vrij eenvoudig in andere, minder complexe markten stappen en daar klanten verder helpen. Maar de telecommarkt stond ook niet stil… Diverse aanbieders bedachten dat je over telecomnetwerken naast telefoongesprekken ook data kon versturen. Dus boden zij pakketten aan met telefoon, tv en internet. Daarbij was en is nog steeds belangrijk dat je jouw klanten een factuur stuurt waarop al deze diensten met elkaar gecombineerd zijn. Daar zorgt FIQAS voor: een convergente factuur die voor overzicht zorgt bij de eindklant.

Wat we geleerd hebben van ons verleden

Als je iets verkoopt op een bepaalde manier, bijvoorbeeld met specifieke kortingen op bepaalde dagen of tijden, dan wil je ook op die manier kunnen afrekenen. Dat maken wij mogelijk voor onze klanten en dat hebben we geleerd dankzij de ervaring die we in onze begintijd hebben opgedaan.

De stap van het verleden naar de toekomst maak ik in mijn volgende artikel. Dan ga ik dieper in op de uitdagingen waar de telecommarkt en andere markten mee te maken krijgen. Ook licht ik dan een tipje van de sluier op van toekomstige producten waar FIQAS aan werkt.

Rob Geleijn
Algemeen Directeur FIQAS Software B.V.

FIQAS is sinds 1989 een autoriteit op het gebied van facturatieprocessen, met gerenommeerde klanten in binnen- en buitenland en opererend vanuit Aalsmeer.

Meer weten?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323

7 tips voor een optimale cashflow

Steeds vaker hebben zowel huishoudens als bedrijven te maken met betaalproblemen. Dit heeft invloed op hoe ze omgaan met betalingen. Hoe zorg je ervoor dat jouw facturen wél worden voldaan? In deze blog delen we 7 tips om de kans op tijdige betaling te vergroten.

FIQAS neemt deel aan de Credit Expo 2024

Op donderdag 7 november a.s. zijn wij aanwezig bij de Credit Expo. Naast onze deelname op de beursvloer, verzorgen wij ook een Expertsessie waarin wij vertellen over de impact die je kunt maken op je cashflow, simpelweg door creditmanagement onderdeel uit te laten maken van de customer journey!

Oei, een stornering. Wat nu?

Wat doe je als een automatische incasso mislukt? Dit is een typisch voorbeeld van een uitzondering op je proces. Maar door hier slim mee om te gaan – en dit soort uitzonderingen te automatiseren – kun je hier de nodige efficiency realiseren.