Incasseren

Debiteurenbeheer

Effectief debiteurenbeheer richt zich op het realiseren van een optimale cashflow. Maar naast het snel en efficiënt betaald krijgen van facturen, vormt debiteurenbeheer ook een belangrijke schakel in klantbeheer en de klantbeleving.

Met de Abillity® Creditmanagementmodule combineer je effectief debiteurenbeheer met een persoonlijke en klantgerichte benadering – ook bij hogere volumes. Zo heb je én een optimale cashflow én een positieve impact op de klanttevredenheid, omdat debiteurenbeheer integraal onderdeel wordt van je communicatiestrategie en customer journey.

Geautomatiseerd debiteurenbeheer met volledige controle

Het herinneren van debiteuren bestaat vaak uit verschillende stappen. En voor iedere organisatie – en de verschillende klantsegmenten daarbinnen – ziet dit proces er anders uit. De Creditmanagementmodule van Abillity® automatiseert je herinneringsproces en geeft je alle flexibiliteit om het in te richten zoals jij wilt. Zo zet je bij iedere situatie de juiste, passende actie in gang.

Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van herinneringsmails, bellijsten, sms-berichten en in-app notificaties. Vaak voorzien van een betaallink of QR-code. En waar nodig, communiceert Abillity® ook met externe systemen, bijvoorbeeld om een abonnement te deactiveren.

Veelvoorkomende uitzonderingen

Ook kun je veelvoorkomende uitzonderingen automatisch afhandelen. Bijvoorbeeld door een tijdelijke stop te zetten op het herinneringsproces, omdat een klant toegezegd heeft te betalen (‘promise to pay’), of het treffen van een betaalregeling. Zo kun je een persoonlijke aanpak (blijven) leveren, binnen een geautomatiseerd proces.

Persoonlijke benadering, ook bij grote aantallen

Door slim gebruik te maken van de kenmerken van je klant en zijn/haar betaalgedrag, kiest het Abillity®-platform de beste actie en ‘tone of voice’ die aansluit bij de situatie. De onderliggende regels bepaal je zelf. Door je debiteurenbeheer op deze manier te optimaliseren voorkom je, zeker bij grotere aantallen facturen en betalingen, onnodige kosten, vertraagde betalingen en de stap naar het incassobureau.

En maak je gebruik van een klantportaal? Geef dan je klanten de mogelijkheid om zelf invloed uit te oefenen op hun eigen debiteurenbeheerproces. Bijvoorbeeld door een directe koppeling te maken tussen je bestaande klantportaal en Abillity®. Natuurlijk bepaal je zelf de grenzen van wat wenselijk is. Dan maak je het pas écht persoonlijk.

Realtime inzage in actuele status

Om je klanten goed van dienst te kunnen zijn, is real-time inzage in de actuele status van een debiteur cruciaal. In Abillity® wordt een balans bijgehouden van te betalen facturen en (te) ontvangen betalingen. Deze balans is in te zien op debiteur- én factuurniveau. En daarbovenop zijn eventuele boetes, rentes en crediteringen inzichtelijk. Zo kan je creditmanagement- of customercareafdeling je klanten goed te woord staan in geval van vragen.

Minnelijk incassotraject

En als een klant ondanks alle inspanningen niet (volledig) betaalt, draagt Abillity® het dossier automatisch over aan je incassobureau. Dit betekent overigens niet dat je daarmee je debiteur uit het oog verliest. Eventuele bedragen die je langs deze route ontvangt, worden netjes op de balans van je klant bijgeschreven. Ook op deze manier blijf je dus inzage en controle houden op je debiteur.

Meer informatie?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie? Wil je meer weten over debiteurenbeheer via Abillity®? Of heb je specifieke vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij gaan graag met je in gesprek!

Gonnie van Haarlem

Customer Ambassador

+31 297 382323