Automatisch afletteren

Automatisch afletteren kan zeer efficiënt zijn. Zeker als het om significante aantallen betalingen gaat.

Maar hier is voorzichtigheid bij geboden. Want veel betalingen automatisch maar foutief koppelen, zorgt juist voor aanvullend werk. Terwijl je bij een meer conservatieve aanpak de efficiency mist. Met Abillity® kun je de balans opzoeken en bewaken door je afletterstrategie slim in te regelen.

Uitgebreide logica omtrent afletteren

In Abillity® heb je tal van mogelijkheden met betrekking tot het vastleggen van de afletterregels die je toe wilt passen.

Zo heb je alle vrijheid om aan te geven hoe de juiste debiteur gevonden wordt. Kun je aangeven op welke manier het afletteren wordt toegepast. En welke aanvullende filters van toepassing zijn op bijvoorbeeld debiteur-, factuur- en bankrekeningniveau.

Ieder template heeft een eigen prioriteit waarmee je de volgorde bepaalt – van zeer strikte regels tot meer losse definities. Zo geef je sturing aan het afletterproces.

Door deze templates te configureren, past Abillity® langs die regels de aflettering automatisch toe en voert zo een groot deel van het werk uit.

Betalingsverschillen direct adresseren

In het automatisch aflettertemplate geef je aan hoe je om wilt gaan met kleine betalingsverschillen. Hiervoor stel je parameters in – dit kunnen absolute waardes of percentages zijn. En zodra het automatisch afletterproces van start gaat, wordt direct een afschrijving toegepast als het betaalverschil binnen deze marges valt.

En is er sprake van een overbetaling? Dan werkt dit op dezelfde manier. Abillity® adresseert de overbetaling en past een toeslag toe op een factuur. Je kunt het teveel betaalde bedrag vervolgens bewaren voor een toekomstige factuur, maar direct uitbetalen is natuurlijk ook mogelijk.

Aflettertemplates samenstellen

Je stelt eenvoudig zelf templates samen. Dit doe je door de verschillende geconfigureerde afletterregels eenvoudig in de juiste volgorde te plaatsen. Vervolgens kies je voor een automatische of handmatige verwerking en voilà, je template is klaar. Je kunt trouwens ook kiezen voor het toepassen van een template op een specifieke bankrekening.

Template automatisch uitvoeren

Per template geef je aan of je deze direct – als onderdeel van het inlezen van een dagafschrift – toe wilt passen of ad-hoc. Zo bepaal je zelf wat aansluit op jouw werkwijze.

Inzage in afletterresultaten

Tijdens het uitvoeren van het afletterproces houdt Abillity® een audit bij. Zo heb je altijd inzage in de gebruikte logica en kun je herleiden waarom bepaalde koppelingen tussen klant, factuur en betaling gemaakt zijn. En natuurlijk maakt Abillity® dit ook op factuurniveau inzichtelijk.

Op deze manier kun je altijd verklaren waarom bepaalde afletterresultaten tot stand zijn gekomen. En bovendien heb je direct inzage in de effectiviteit van je automatische afletterconfiguratie. Dit laatste helpt je om eventuele aanpassingen door te voeren om het proces verder te verfijnen.

Meer informatie?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!

Gonnie van Haarlem

Customer Ambassador

+31 297 382323 Plan een online demo