Debiteurenbeheer

Abillity® automatiseert je creditmanagementprocessen zoveel mogelijk. Want door de handmatige acties te beperken, kan de afdeling debiteurenbeheer zich richten op de uitzonderingen en daar juist extra tijd en aandacht aan geven.

Om te kunnen ingrijpen op de geautomatiseerde debiteurbeheerprocessen – en dus maatwerk te leveren aan je klant – heb je als gebruiker heel veel mogelijkheden.

Realtime inzage in je klant

Met Abillity® heb je altijd realtime inzage in je klant.

Alle facturen, betalingen, status van de herinnering en blokkades. Maar ook taken, risicoprofielen, incassomandaten en debiteurgegevens zijn in één overzichtelijk scherm in te zien.

Bovendien kun je vanuit dit scherm direct alle acties rondom debiteurenbeheer uitvoeren – mits je hiervoor de juiste rechten hebt natuurlijk. Zo is het handmatig koppelen van een betaling aan een factuur een fluitje van een cent.

Handmatig afletteren

Wanneer het Abillity®-platform een betaling niet automatisch aan een factuur weet te koppelen, kun je deze natuurlijk ook handmatig afhandelen.

Door middel van slimme zoekfuncties kun je niet-gekoppelde betalingen eenvoudig opzoeken. En wanneer je de juiste betaling(en) hebt gevonden, kun je deze met één druk op de knop aan de betreffende factuur of facturen koppelen. Je kunt hier zelfs eventuele kleine betalingsverschillen direct adresseren en zo de facturen netjes afletteren.

Blokkade toepassen

Wanneer de situatie erom vraagt moet je – ook in de geautomatiseerde processen – kunnen ingrijpen. In Abillity® doe je dit eenvoudig door bijvoorbeeld een blokkade toe te passen op je klant, factuur of zelfs betalingsniveau voor een bepaalde periode.

Welk type blokkade je als organisatie wilt toestaan, is eenvoudig te configureren door middel van blokkadetemplates. In zo’n template kun je heel specifiek alleen een blokkade op bijvoorbeeld het herinneringsproces toepassen. Maar een blokkadetemplate kan ook zo worden gedefinieerd dat een blokkade op álle processen van toepassing wordt.

Betalingsregeling overeenkomen

Maak eenvoudig een selectie van de openstaande facturen van een debiteur. Je kunt vervolgens een van de geconfigureerde betalingsregelingtemplates toepassen en waar nodig deze verder finetunen. Hierdoor kun je precies de regeling te treffen met je klant die goed bij de situatie past.

De gemaakte afspraak wordt ter bevestiging natuurlijk ook netjes aan je klant gecommuniceerd. Zolang je klant zich aan de betalingsregeling houdt, blijft het herinneringsproces voor de betreffende facturen op pauze staan. Als de betalingsregeling een automatische incasso bevat, dan wordt het verschuldigde bedrag op de afgesproken termijndatum geïncasseerd. Is dit niet het geval, dan moet je klant er zelf voor zorgen dat de termijnen voor de vervaldatum zijn betaald. Je kunt je klant – als onderdeel van de betalingsregeling – een notificatie sturen wanneer de vervaldatum van een betaaltermijn nadert. Zo weet je klant dat hij een termijn moet voldoen of dat er een incasso aankomt.

Wanneer een betalingsregeling niet wordt nagekomen, vervalt de betalingsregeling en vervolgen de onderliggende facturen automatisch het herinneringsproces.

Facturen afschrijven

In sommige gevallen weet je dat een factuur niet meer wordt voldaan, bijvoorbeeld als er sprake is van een faillissement. Op dat moment kun je een factuur ook administratief dichtboeken door middel van een afschrijving.

Uiteraard worden dit soort mutaties ook aan het financiële systeem doorgegeven, bijvoorbeeld voor het terugvragen van afgedragen btw.

 

Meer informatie?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!

Gonnie van Haarlem

Customer Ambassador

+31 297 382323 Plan een online demo