Het belangrijkste doel van creditmanagement, is de facturen betaald krijgen. Abillity® biedt een oplossing voor geautomatiseerde incasso- en excassoprocessen, waarmee je eenvoudig volledige controle houdt.
Incasso- en excassoprocessen
Automatische controle op afspraken
Abillity® zorgt ervoor dat alle incassobatches én individuele incasso-opdrachten worden uitgevoerd volgens de gemaakte afspraken.
Bovendien controleert Abillity® automatisch op bijvoorbeeld maximale bedragen per transactie, totale bedragen in een incassobatch, het aantal regels per batch, de verdeling naar de benodigde incassobestanden en het aantal batches per periode. Dit voorkomt dat incasso’s technisch worden afgekeurd en dat komt de cashflow ten goede.
En als er een afwijking geconstateerd wordt tussen de selectie van openstaande facturen en de contractparameters, dan ontvang je een duidelijke melding. Zo kun je direct de juiste vervolgactie uitvoeren, zoals het bijstellen van het incassobedrag.
Uiteraard werkt dit controlemechanisme ook op precies dezelfde manier voor het maken van uitbetaalopdrachten (excasso’s). Zo houd je ook volledige controle op dat proces.
Flexibiliteit in incassoselecties
Je kunt zelf aangeven welke incasso- of excasso-opdrachten uitgevoerd moeten worden. Je maakt hiervoor eenvoudig selecties van debiteuren en factuurtypes.
Zijn er termijnen van betaalregelingen die bijna vervallen en heb je afgesproken dat deze door middel van automatische incasso worden voldaan? Neem ze mee in je selectie. Of kies ervoor om een aparte incassobatch te genereren.
Voordat je de opdracht vrijgeeft naar je bank, controleer je de selectieresultaten. Deze extra controle voorkomt foutieve incasso’s en alles wat daarbij hoort, dus: geen negatieve klantervaring, geen correctieve acties en geen ongewenste piekbelasting bij je klantcontactcentrum.
Abillity® houdt hierbij overigens rekening met de eventuele voorkeursdatum van je klant. Zo incasseer je geautomatiseerd én persoonlijk, zelfs als je te maken hebt met verschillende soorten debiteuren en facturen.
Voor het excassoproces heb je dezelfde selectiemogelijkheden, maar dan natuurlijk op basis van goedgekeurde uitbetaalopdrachten.
Veiligheidsmaatregelen
Abillity® maakt voor ieder bestand een ‘hash total’. Dit controlegetal zorgt ervoor dat je eenvoudig kunt toetsen of het incasso- of excassobestand is aangepast tussen het genereren in Abillity® en het afleveren bij de bank.
Het genereren van de hash (het zogenoemde sleutelbeheer) kan bestaan uit twee delen.
Je kunt het beheer helemaal zelfstandig uitvoeren binnen de Abillity® webinterface. Hiervoor is de tussenkomst van FIQAS niet nodig.
Directe koppeling met de bank
Afhankelijk van de gekozen integratie worden gevalideerde en vrijgegeven incasso- en excassobestanden direct bij je bank aangemeld voor verwerking. De terugkoppeling hierop – door middel van dagafschriften – wordt uiteraard ook automatisch opgehaald en verwerkt.
Opvolging na een stornering
Iedere stornering wordt gecategoriseerd op basis van de storneringsreden. De oorzaken kun je grofweg indelen in de volgende categorieën:
- te weinig saldo
- technische reden
- actief terugdraaien van de incasso
Voor elke categorie kun je eenvoudig de gewenste opvolging configureren. Denk bijvoorbeeld aan een herincasso – inclusief aankondiging – wanneer er sprake is van te weinig saldo. Of in geval van een technische reden, het afsluiten van het betreffende mandaat met de vraag om een nieuw mandaat overeen te komen. Anders zal elke volgende incasso natuurlijk opnieuw mislukken. En bij het actief terugdraaien van de incasso wil je de klant misschien bellen om te vragen waarom hij het niet eens is met de incasso? In dat geval maak je daar eenvoudig een taak voor aan.
Meer informatie?
Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!