creditmanagement

Incassomandaat registreren

Zet het Abillity®-platform in als centraal – en verplicht – mandaatregister. In Abillity® leg je eenvoudig alle overeengekomen incassomandaten vast. Vervolgens kun je deze toepassen in je incassoprocessen en bovendien eenvoudig bewijsvoering leveren in geval van een dispuut.

Incasso- en excassomethoden

Het Abillity®-platform ondersteunt alle vormen van incasso volledig. Uiteraard SEPA-incasso, zowel de ‘Core’- als de ‘B2B’-variant. Maar bijvoorbeeld ook creditcardbetalingen en PayPal. En in geval van integratie met een Payment Service Provider, leggen we zogeheten incassotokens vast in mandaatvorm.

Daarnaast kun je het proces van uitbetalen (excasso) ook volledig onderbrengen in Abillity®. Wij hanteren hierbij de SEPA-(CRT) en GPF-standaarden en kunnen ook terugboeken op creditcards en via PayPal.

Incassocontract vastleggen

Bij het overeenkomen van een incassocontract, maak je met de bank of Payment Service Provider afspraken over het uitvoeren van incasso’s. Hierin worden details vastgelegd over bijvoorbeeld de maximale bedragen en aantallen, maar ook de incassofrequentie.

In Abillity® leg je deze overeengekomen parameters vast. En bij het uitvoeren van de incasso worden deze vervolgens actief gecontroleerd. Hiermee zorgen we ervoor dat je incasso-opdracht altijd in lijn is met de gemaakte afspraken en voorkomen we dat een incasso wordt afgekeurd nadat je de incassobatch hebt ingediend.

Net als bij incasso, kun je vergelijkbare parameters ook instellen voor excassoprocessen (uitbetalingen). Ondanks dat je hiervoor geen specifieke overeenkomst maakt met je bank of Payment Service Provider, kun je dit proces wel heel nauwkeurig controleren door het vastleggen van deze parameters. En voorkom je onverwachte – en misschien wel te hoge – uitbetalingen.

Flexibel incassomandaten registreren

Afhankelijk van je wensen, kun je voor verschillende type facturen specifieke type mandaten vastleggen. Of je kiest voor een algemene aanpak met een mandaat voor alle type facturen. In Abillity® heb je deze flexibiliteit en leg je dit eenvoudig vast. Bovendien kun je mandaten voorzien van een geldigheidsduur. Als er dan iets verandert – bijvoorbeeld een ander bankrekeningnummer vanaf een bepaalde datum – dan kun je eenvoudig een nieuw mandaat overeenkomen en het huidige mandaat netjes afsluiten.

Dit registreer je direct – dus actief – in Abillity® via de webinterface of API. Maar het is ook mogelijk om een mandaat uit te schrijven en pas te activeren zodra de klant akkoord heeft gegeven. En als het mandaat wordt ingetrokken door je klant, of de bankrekening waarop het mandaat is overeengekomen is vervallen, dan koppelt het Abillity®-platform dit automatisch op het mandaat terug.

Om ervoor te zorgen dat je niet blijft incasseren op een ingetrokken mandaat of een verouderde bankrekening, deactiveert Abillity® het mandaat automatisch. Zo voorkomen we dat er onnodige kosten worden gemaakt, die bovendien snel kunnen oplopen. Tegelijkertijd wordt je klant geïnformeerd, zodat hij direct actie kan ondernemen om de incasso te hervatten.

Kunnen je klanten zelf bepalen op welke datum de incasso wordt uitgevoerd? Ook dit leg je eenvoudig vast in het overeengekomen mandaat en vervolgens incasseer je precies op dát moment. Je incassoresultaten zullen hiermee significant verbeteren.

Meer informatie?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!

Gonnie van Haarlem

Customer Ambassador

+31 297 382323 Plan een online demo