Al vanaf 1995 is FIQAS een expert op het gebied van telecom billing. We hebben veel veranderingen gezien in de loop der jaren en weten precies hoe we onze telecomklanten het beste van dienst kunnen zijn. Vooral doordat we hun uitdagingen begrijpen en hier actief op inspelen. In deze blogpost lees je hier meer over.

Het begint met een complex probleem

Versatel (nu Tele2), Scarlet, ZON Internet, Multikabel (nu Ziggo), Ortel, Telfort, Simpel, Ziggo Zakelijk… Onze lijst met telecomklanten bestaat uit heel wat bekende namen uit de branche. We komen vaak binnen bij een dergelijke klant omdat ze met een heel complex probleem zitten en wij ze daarmee kunnen helpen. Gaandeweg groeit het vertrouwen in ons en merken ze dat we nog veel meer kunnen doen voor ze. Zo bewijzen we onszelf keer op keer in de telecommarkt. En zo blijven we continu op de hoogte van alles wat er speelt in de branche.

Marges onder druk

Zoals in veel branches, draait het in de telecombranche vooral om efficiency en flexibiliteit. Doordat de marges hier sterk onder druk staan, is het immers van belang om de kosten zo laag mogelijk te houden. Maar flexibiliteit is ook belangrijk als het gaat om het inspelen op marketingacties of regelgeving, zoals de Europese roamingregels. Je facturatieproces moet hier wel klaar voor zijn. Dat is nu juist waar wij goed in zijn. Zo richten we op dit moment de facturatie in voor Ziggo Zakelijk met de nieuwe Europese roamingregels als uitgangspunt.

Aangestuurd door de radio

Een leuke anekdote uit de tijd van Scarlet geeft aan hoe belangrijk die flexibiliteit is. Onze programmeurs zaten destijds nog allemaal bij elkaar in één ruimte. Op de radio hoorden ze een commercial van een biermerk waarin werd beloofd dat je bij een krat bier gratis een bepaald aantal belminuten van Scarlet kreeg. Toen keken ze elkaar aan en vroegen ze zich af of wij bij FIQAS daar eigenlijk al van wisten. Dat heeft immers wel gevolgen voor de facturatie. Inmiddels is die volgorde van communiceren omgedraaid en zijn wij nauw betrokken bij nieuwe marketingacties van onze klanten.

Onderscheidende flexibiliteit

In ouderwetse factureringssystemen moest alles handmatig worden aangepast wanneer een speciale marketingactie werd uitgerold. Bij ons hoeft u alleen maar een actie met een start- en einddatum aan te maken en alles verloopt automatisch goed. Die flexibiliteit onderscheidt FIQAS van de concurrentie. Zo moet je bijvoorbeeld als eigenaar van een webwinkel bij bepaalde producten de btw hanteren van het land waarin de koper woont. Daar helpen wij bij en dat moet bijna altijd snel geregeld worden. Sowieso is snelheid een belangrijk pluspunt van FIQAS. Wij implementeren binnen enkele maanden een soepel lopende facturatieoplossing.

Sociale incasso

Vaak komt het incasseren van vorderingen negatief over. Als commerciële partij stuur je immers een herinnering waarmee je eigenlijk vraagt waar je geld blijft. Terwijl het voor de eindklant soms gewoon even moeilijk is om te betalen. Als telecombedrijf wil je zo’n klant best graag behouden. Een langdurige relatie is het doel, dus je wilt de eindklant niet afschrikken. Wij zien in de telecommarkt dan ook steeds vaker de term sociale incasso voorbijkomen. Hiermee wordt echt aandacht aan de debiteur besteed, waardoor deze een goed gevoel overhoudt aan het telecombedrijf. Dit kan voor de toekomst een heel interessante ontwikkeling zijn in deze branche en dat heeft ook gevolgen voor de achterkant van het facturatieproces.

De combinatie van mensen en robots

Robotisering, Business Intelligence en Artificial intelligence mogen dan wel steeds belangrijker worden, maar aan de andere kant wordt persoonlijke aandacht óók steeds belangrijker. Alles wat je kunt automatiseren, moet je vooral automatiseren. Maar machines kunnen geen gevoel overbrengen, dus hier valt voor ons mensen nog heel veel winst te behalen. Door automatisering hou je bijvoorbeeld als billing manager veel meer tijd over om te testen welk type herinnering het beste werkt. Je kunt ook echt aan debtor care gaan doen en zo toegevoegde waarde leveren. Dat is toch een mooi toekomstperspectief?

Rob Geleijn
Algemeen Directeur FIQAS Software B.V.

FIQAS is sinds 1989 een autoriteit op het gebied van facturatieprocessen, met gerenommeerde klanten in binnen- en buitenland en opererend vanuit Aalsmeer. Specialiteit: telecom billing.

Tagged: Facturatie, Managed Services, Telecom billing