FIQAS heeft het datalandschap voor de facturatie van sim-only provider Simpel gemigreerd naar een volledig redundante DRaaS (Disaster Recovery as a Service) opzet.
100% High availability
In samenwerking met hosting partner Denit heeft FIQAS, dat in een managed service de facturatie- en incassoprocessen voor Simpel verzorgt, een set-up gerealiseerd waarin twee aparte datacenters verbonden zijn door middel van een redundante glasring. De combinatie van redundantie en geografische scheiding leidt tot een zeer hoge beschikbaarheid die een ‘100% high availability’-oplossing benadert.
Migratie naar DRaaS
De migratie naar DRaaS was voor Simpel, dat recentelijk voor 3 jaar bijtekende bij FIQAS, een strategische keuze. Door de aanhoudende groei van het klantenbestand werd een nog robuustere invulling van disaster recovery en security wenselijk.
Het migratieproject was een gezamenlijke inspanning van FIQAS, Denit en Simpel. In het succesvolle project had elke partner een duidelijke rol. Op hoofdlijnen: FIQAS verzorgde het overall management, de projectaanpak en het overzetten van de data en de koppelingen. Denit zorgde voor de infrastructuur. Simpel bewaakte de disaster recovery strategie en voerde de user acceptance tests uit.
Na alle voorbereidingen kostte de feitelijke migratie slechts een paar nachtelijke uren. De klanten van Simpel hebben hier dan ook niets van gemerkt. Al met al is de migratie naar DRaaS een mooi voorbeeld van samenwerking tussen klant en ICT-partners.
Stevig fundament voor groei
Met deze extra borging van de continuïteit en verdere schaalbaarheid hebben Simpel en FIQAS nu een nog steviger fundament voor groei gelegd.