FIQAS verzorgt wereldwijde facturatie voor OLX

15 oktober 2018 Factureren

OLX, het toonaangevende platform voor online rubrieksadvertenties in groeimarkten over de hele wereld, heeft de facturatie van haar betaalde diensten uitbesteed aan BPO supplier FIQAS. In een managed service gaat FIQAS wereldwijd de productie en distributie verzorgen van de facturen voor online transacties, zoals de aankoop van advertenties en banners.

OLX Group: handelsplatformen in meer dan 40 landen

OLX maakt deel uit van de OLX Group, een wereldwijd actief product- en technologiebedrijf dat een netwerk van geavanceerde handelsplatformen beheert in meer dan 40 landen. Hiermee kopen en verkopen elke maand meer dan 350 miljoen gebruikers wereldwijd op een snelle en eenvoudige manier online bijna alles, zoals huishoudelijke artikelen, telefoons, auto’s en huizen. Via de apps en platforms van consumentenmerken als Avito, dubizzle, letgo, OLX en vele andere merken worden elke maand ongeveer 16,5 miljoen artikelen verhandeld. Het bedrijf bestaat uit een team van 5.000 medewerkers, die opereren vanuit 35+ kantoren, verspreid over vijf continenten. Het team heeft één doel: het leven van mensen verbeteren door het kopen en verkopen van bijna alles super gemakkelijk te maken.

“OLX zocht een expert op het gebied van grootschalige internationale facturatie. In FIQAS vonden we een partner die zelfs nog meer biedt.”
Lydia Paterson, CFO OLX Group

Uniforme facturatie voor handelsplatformen in verschillende landen

Wegens de snelle groei ontstond bij OLX de behoefte om de facturatie voor handelsplatformen in verschillende landen op een uniforme manier aan te sturen en te beheren vanuit één geïntegreerde oplossing.

FIQAS levert hiervoor als outsourced partner een managed billing service. Hierin worden in een realtime proces de facturen voor de banners en betaalde advertenties van OLX  gegenereerd en gedistribueerd. De oplossing voor OLX is gebaseerd op het generieke facturatieplatform Abillity®. Dit is door FIQAS en OLX in een gezamenlijk project volledig aangepast aan de bijzondere eisen van OLX. Zo wordt er rekening gehouden met de vele regionale bijzonderheden, bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving.

De service van FIQAS is al operationeel voor OLX Zuid-Afrika. Andere entiteiten, zoals OLX Pakistan, worden in een hoog tempo aangesloten. Het contract tussen OLX en FIQAS is getekend op 19 september.

Lydia Paterson, CFO OLX Group, is blij met de keuze voor FIQAS. “OLX zocht een expert op het gebied van grootschalige internationale facturatie. In FIQAS vonden we een partner die zelfs nog meer biedt. FIQAS kent onze domeinspecifieke propositie, de administratieve en technische uitdaging die daar bij hoort en heeft precies de oplossing die wij nodig hebben. Samen bepalen wij de juiste mix tussen een generieke oplossing en de flexibiliteit om deze te leveragen in een landschap dat zich continu ontwikkelt“.

FIQAS directeur Rob Geleijn: “OLX is een snelgroeiende, innovatieve global player voor wie wij onze expertise en ervaring op het gebied van complexe facturatieprocessen kunnen inzetten. Wij ervaren onze samenwerking met OLX als zeer positief, wat ook aan de kant van FIQAS zorgt voor vertrouwen in een succesvol en langdurig partnerschap. Voor FIQAS is OLX een geweldige kans om onze oplossingen marktgericht te blijven ontwikkelen en deze direct grootschalig toe te passen“.

Wat kan FIQAS voor jou doen?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323

PGGM live met Abillity® voor efficiënte premie-inning

Voor een efficiënte en toekomstbestendige inning van premies zocht PGGM een oplossing die maximale automatisering combineert met controle en flexibiliteit. Na een brede en uitgebreide selectie viel de keuze op Abillity® van FIQAS, waarmee PGGM haar processen rondom premie-inning en debiteurenbeheer optimaliseert.

PostNL Extra@Home zet Abillity® in voor self-billing

PostNL Extra@home automatiseert vergoedingen met self-billing in Abillity®. Efficiënt, transparant en volledig geautomatiseerd. Ontdek hoe dit proces werkt en waarom het vergoedingsproces sterk is vereenvoudigd.

Waarom betaalverwerking en debiteurenbeheer vaak gescheiden zijn (en waarom dat niet logisch is)

Veel organisaties verwerken betalingen in een apart systeem, los van hun debiteurenbeheer oplossing. Maar deze scheiding brengt onnodige complexiteit en risico’s met zich mee. Waarom is deze werkwijze nog steeds de standaard en welke voordelen biedt een geïntegreerde aanpak.