Migratie zonder migraine

13 februari 2025 Incasseren
Migratie van een creditmanagementoplossing doe je niet zomaar even. Je wilt zekerheid, want de transitie moet in één keer goed gaan. Als FIQAS nemen we klanten bij de hand en borgen we een complete, 100% correcte migratie. Wij zorgen er samen met jou voor dat de overgang soepel en zonder zorgen verloopt.

Een nieuwe softwareoplossing kiezen is geen beslissing die je zomaar even neemt, zeker niet als deze de kern van je omzetstroom raakt. Als financieel verantwoordelijke wil je zekerheid: een transitie moet in één keer goed gaan. Een vlekkeloze migratie is daarbij cruciaal.

Migratie van een creditmanagementoplossing

Bij een greenfield-implementatie heb je geen last van datamigratie, maar in de praktijk komen dit soort implementaties weinig voor. Vaak stap je over van een bestaand systeem naar een nieuwe oplossing. Dat betekent niet alleen een zorgvuldige inrichting en integratie, maar vooral ook een naadloze overgang tijdens de migratie.

Afhankelijk van het type proces wat je gaat ondersteunen, kan dit variëren van een vrij eenvoudige exercitie tot soms een echte uitdaging. En laten we als FIQAS nu van uitdagingen houden 😊

Geen ruimte voor fouten

De migratie van een creditmanagementoplossing moet op ‘het uur U’ perfect verlopen. Dit betekent dat alle relevante data exact en volledig moet worden overgenomen, waaronder:

  • Debiteureninformatie (inclusief eventuele incassomandaten)
  • Facturen en hun status (betaald, onbetaald, deels betaald)
  • Betalingen die een debiteur gedaan heeft (volledig gekoppeld, niet gekoppeld of deels gekoppeld))
  • Betalingen die gedaan zijn, maar die nog aan debiteuren gekoppeld moeten worden
  • Blokkades op debiteuren
  • Bestaande betaalregelingen en hun status
  • Herinneringsstrategieën en de juiste vervolgstappen voor de facturen die hierin zitten
  • Openstaande taken per debiteur en/of factuur
  • Facturen die al bij een incassobureau liggen

Een fout in deze migratie kan leiden tot misgelopen betalingen, onterechte herinneringen en incassoacties en het niet nakomen van afspraken met debiteuren. Dit heeft niet alleen impact op klantrelaties, maar ook op je cashflow. Een slordige migratie kan dus nog lang voor problemen zorgen.

De bewezen FIQAS-aanpak voor migratie

FIQAS implementeert al jaren succesvol haar Abillity® creditmanagementoplossing. Migratie is hierbij een integraal onderdeel en wij hebben hiervoor een solide, bewezen en sluitend draaiboek ontwikkeld.

Op hoofdlijnen omvat het draaiboek de volgende onderdelen:

  • Bepalen van de migratiescope. In overleg met de klant bepalen we de aanpak, omvang en potentiële uitdagingen. Ons uitgangspunt is altijd 100% nauwkeurigheid.
  • Analyse van de brondata. We voeren een diepgaande analyse uit om de kwaliteit en compleetheid van de brondata te beoordelen. En eventueel adviseren we over het uitvoeren van data opschoonacties.
  • Iteratieve migratie. We doorlopen meerdere migratiecycli (test, acceptatie en productie) om de migratiescripts te verfijnen, te komen tot een bewezen proefmigratie en een succesvolle productiemigratie te garanderen. Op het beslissende moment herhalen we in feite dus een bewezen proces, zodat de migratie foutloos verloopt. Hierdoor kunnen we 100% aantonen dat alle data juist en volledig is overgezet, klaar om in gebruik te worden genomen.

Als FIQAS nemen we klanten bij de hand en borgen we een complete, 100% correcte migratie. Wij zorgen er samen met jou voor dat de overgang soepel en zonder zorgen verloopt.

Ook klaar voor de volgende generatie creditmanagementsoftware?

Wil je zonder stress overstappen naar een volgende generatie creditmanagementoplossing? Neem vrijblijvend contact met ons op. We laten je graag zien hoe onze bewezen aanpak jouw migratie tot een succes maakt!

Wat kan FIQAS voor jou doen?

Wil je weten wat de impact van klantgericht creditmanagement is voor jouw organisatie? Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323 Plan een online demo

PGGM live met Abillity® voor efficiënte premie-inning

Voor een efficiënte en toekomstbestendige inning van premies zocht PGGM een oplossing die maximale automatisering combineert met controle en flexibiliteit. Na een brede en uitgebreide selectie viel de keuze op Abillity® van FIQAS, waarmee PGGM haar processen rondom premie-inning en debiteurenbeheer optimaliseert.

PostNL Extra@Home zet Abillity® in voor self-billing

PostNL Extra@home automatiseert vergoedingen met self-billing in Abillity®. Efficiënt, transparant en volledig geautomatiseerd. Ontdek hoe dit proces werkt en waarom het vergoedingsproces sterk is vereenvoudigd.

Waarom betaalverwerking en debiteurenbeheer vaak gescheiden zijn (en waarom dat niet logisch is)

Veel organisaties verwerken betalingen in een apart systeem, los van hun debiteurenbeheer oplossing. Maar deze scheiding brengt onnodige complexiteit en risico’s met zich mee. Waarom is deze werkwijze nog steeds de standaard en welke voordelen biedt een geïntegreerde aanpak.