Nieuw SEPA-bestandsformaat ‘SEPA XML’ nu al beschikbaar in Abillity®

09 februari 2024 Abillity® Factureren Incasseren
Nieuw SEPA-bestandsformaat ‘SEPA XML’ nu al beschikbaar in Abillity®

Vanaf 23 november 2025 ben je verplicht om adresgegevens gestructureerd toe te voegen aan verzamelbetalingen en incassobatches. Hiervoor is een nieuw bestandsformaat (SEPA XML versie 2019) beschikbaar gesteld. Ons Abillity®-platform ondersteunt dit nieuwe bestandsformaat nu al.

Waarom een nieuw bestandsformaat?

De nieuwe SEPA XML versie 2019 komt voort uit Europese regelgeving en verdere standaardisering van het betalingsverkeer. De belangrijkste wijziging in dit nieuwe bestandsformaat is de mogelijkheid om adresgegevens gestructureerd toe te voegen bij het indienen van een SEPA-betaling. Hiermee wordt het mogelijk om SEPA-transacties van of naar landen buiten de European Economic Area (EEA) meer geautomatiseerd te screenen. Het toevoegen van gestructureerde data aan SEPA-betalingen draagt dus bij aan het verbeteren van betaalprocessen.

“Vanaf 17 maart 2024 komt de SEPA XML versie 2019 beschikbaar. Deze nieuwe versie komt, in ieder geval voorlopig, naast de huidige versie van 2009. De nieuwe versie biedt enkele nieuwe mogelijkheden waarvan gestructureerde adresinformatie de belangrijkste is.”

Wat betekent dit voor mijn organisatie?

Vanaf 23 november 2025 ondersteunen banken ongestructureerde adresgegevens niet meer. Tot die tijd kun je zowel ongestructureerde als gestructureerde adresgegevens toevoegen aan SEPA-betalingen. Maar het is dus belangrijk om nu al te controleren of je facturatiesysteem adresgegevens op een gestructureerde manier opslaat en eventueel actie te ondernemen als dit niet het geval is. Werk je met Abillity® dan kun je zorgeloos betalingen blijven versturen en ontvangen. Ons platform ondersteunt het nieuwe bestandsformaat namelijk nu al.

Meer informatie over SEPA XML versie 2019

Wat kan FIQAS voor jou doen?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323

Foutieve betaalherinneringen schaden klantrelaties én kosten geld

Foutieve betaalherinneringen ontstaan vaak door verouderde processen. Ze frustreren klanten, belasten je team en kosten geld. Lees hoe je dit eenvoudig voorkomt.

Wero: Europese betaalinnovatie die ook jouw processen raakt

Wero vervangt binnenkort iDEAL als Europees betaalsysteem. Lees hoe dit invloed heeft op jouw facturatie- en incassoprocessen en hoe je je erop voorbereidt.

Aftermovie: FIQAS-event over grip op verandering

Wat als verandering geen bedreiging is, maar een kans? Ontdek in onze aftermovie hoe finance professionals slimmer omgaan met facturatie en creditmanagement.