Nieuw SEPA-bestandsformaat ‘SEPA XML’ nu al beschikbaar in Abillity®

09 februari 2024 Abillity® Factureren Incasseren

Vanaf 23 november 2025 ben je verplicht om adresgegevens gestructureerd toe te voegen aan verzamelbetalingen en incassobatches. Hiervoor is een nieuw bestandsformaat (SEPA XML versie 2019) beschikbaar gesteld. Ons Abillity®-platform ondersteunt dit nieuwe bestandsformaat nu al.

Waarom een nieuw bestandsformaat?

De nieuwe SEPA XML versie 2019 komt voort uit Europese regelgeving en verdere standaardisering van het betalingsverkeer. De belangrijkste wijziging in dit nieuwe bestandsformaat is de mogelijkheid om adresgegevens gestructureerd toe te voegen bij het indienen van een SEPA-betaling. Hiermee wordt het mogelijk om SEPA-transacties van of naar landen buiten de European Economic Area (EEA) meer geautomatiseerd te screenen. Het toevoegen van gestructureerde data aan SEPA-betalingen draagt dus bij aan het verbeteren van betaalprocessen.

“Vanaf 17 maart 2024 komt de SEPA XML versie 2019 beschikbaar. Deze nieuwe versie komt, in ieder geval voorlopig, naast de huidige versie van 2009. De nieuwe versie biedt enkele nieuwe mogelijkheden waarvan gestructureerde adresinformatie de belangrijkste is.”

Wat betekent dit voor mijn organisatie?

Vanaf 23 november 2025 ondersteunen banken ongestructureerde adresgegevens niet meer. Tot die tijd kun je zowel ongestructureerde als gestructureerde adresgegevens toevoegen aan SEPA-betalingen. Maar het is dus belangrijk om nu al te controleren of je facturatiesysteem adresgegevens op een gestructureerde manier opslaat en eventueel actie te ondernemen als dit niet het geval is. Werk je met Abillity® dan kun je zorgeloos betalingen blijven versturen en ontvangen. Ons platform ondersteunt het nieuwe bestandsformaat namelijk nu al.

Meer informatie over SEPA XML versie 2019

Wat kan FIQAS voor jou doen?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323

De positieve impact van creditmanagement op de klantervaring

Creditmanagement heeft impact op de totale klantervaring en kan daarmee het bedrijfsresultaat negatief én positief beïnvloeden. Creëer een win-winsituatie voor zowel je klant als je organisatie door creditmanagement strategisch te benaderen.

Fijne feestdagen

Wij wensen je een fijne kerst en veel ‘Quality time’ in 2025. Bedankt voor het vertrouwen in FIQAS.

Ook in 2025 blijven wij ‘gewoon’ First in Quality And Service!

Wanneer verstuur je je eerste B2B betalingsherinnering?

Wanneer je contact met je klant opneemt, nog voordat de factuur vervallen is, kun je betalingsherinneringen voorkomen. Bij FIQAS noemen we dit principe ‘Action Before Collection’. Hiermee kun je mogelijke problemen tijdig voorkomen en verlopen betalingen soepel.