PostNL Transport tarifeert al haar diensten en producten met het Abillity®-platform

09 mei 2023 Abillity® Tariferen

Nu PostNL Transport ook Abillity® in gebruik heeft genomen als tariferingssysteem, is PostNL weer een stap dichterbij haar ambitie om uit te groeien tot de grootste aanbieder van logistieke oplossingen en postdiensten in, naar en vanuit de Benelux.

Eén generiek proces voor al haar entiteiten

PostNL is al jaren de grootste post- en pakketverwerker van Nederland. Maar om ervoor te zorgen dat zij (blijvend) schaalbaar is en kosteneffectief werkt, heeft PostNL zich tot doel gesteld om het proces van tariferen en factureren generiek te maken voor al haar entiteiten.

Zo heeft PostNL een product- en dienstmodel gedefinieerd waarmee alle diensten van PostNL op eenzelfde wijze worden beschreven. Deze beschrijving wordt gebruikt door verschillende systemen die ondersteuning bieden aan de ketenprocessen (intake, levering, tarifering, facturatie en financiële rapportage) van alle verschillende entiteiten.

Abillity® als onderdeel van de doelarchitectuur

Binnen deze ketenprocessen (door PostNL bestempeld als doelarchitectuur) wordt Abillity® ingezet voor het samenstellen van de producten en diensten (tariferingssysteem). Hierbij worden diverse parameters gebruikt om tot een juiste tariefstelling te komen. Denk bijvoorbeeld aan aantallen, volume, gewicht, afstand, tijd en geografische locatie die met een order worden aangeleverd. Maar ook parameters die worden vastgelegd op de stamgegevens en/of de betreffende klant.

Zo kan PostNL, aan de hand van generieke beschrijvingen, eenvoudig facturen opstellen, ondanks dat de onderliggende producten en diensten afwijkend zijn.

PostNL blijft zelf volledig ‘in control’ van haar proces én gegevens

Door te kiezen voor het Abillity®-platform als tariferingssysteem, worden de medewerkers bij PostNL in staat gesteld om het tariferingsproces in te zien, te besturen, te controleren en indien nodig uitzonderingen op te lossen. Ze hebben namelijk volledig toegang tot en inzage in alle data, parameters en processtappen.

Abillity® ondersteunt PostNL in haar ambitie om uit te groeien tot de grootste aanbieder van logistieke oplossingen en postdiensten in, naar en vanuit de Benelux.

Over PostNL

PostNL is al sinds 1928, toen nog onder de naam PTT Post, verantwoordelijk voor het verwerken van poststukken in Nederland. Maar inmiddels is zij uitgegroeid tot de grootste logistieke dienstverlener van Nederland en wereldwijd actief op de post- en pakkettenmarkt. Dit doen zij middels diverse (zelfstandig opererende?) businessunits. Jaarlijks verwerkt PostNL zo’n 384 miljoen pakketten en 2,4 miljard kaarten en brieven.

Over FIQAS

FIQAS ondersteunt sinds 1989 organisaties in hun facturatieproces en is gespecialiseerd in complexe en omvangrijke betaalprocessen. Van transacties verwerken en tariferen tot het daadwerkelijk factureren en incasseren van facturen, ongeacht type organisatie of sector. Maandelijks verwerkt FIQAS meer dan een miljard transacties, worden er miljoenen facturen gemaakt en verstuurt zij tienduizenden herinneringen. Het is niet voor niets dat diverse aansprekende bedrijven van over de hele wereld kiezen voor de kennis en kunde van FIQAS en haar Abillity®-platform.

Meer weten?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323

Betrokken werknemers en tevreden klanten: de onverwachte voordelen van sociaal herinneren

Sociaal herinneren speelt een cruciale rol in klantrelaties en betalingsgedrag. Maar wat is het precies?

Bankrekening in het buitenland accepteren, hoe zit dat?

Als bedrijf mag je niet aan ‘IBAN discriminatie’ doen. Richt je systemen en processen dan ook zo in zodat je iedere potentiële klant kunt bedienen.

Slim creditmanagement: optimaliseer je cashflow en vergroot je maatschappelijke impact

Door vroegtijdig signalen van betaalproblemen te herkennen en hierop constructief te reageren, kunnen bedrijven niet alleen hun debiteurenbeheer verbeteren, maar ook klanten helpen betalingsachterstanden te voorkomen.