Vergroot het betaalgemak van je klanten met een betaalpagina

24 augustus 2023 Incasseren

Als debiteurenbeheerder is het laag houden van de gemiddelde DSO een van je kerntaken. Hierin speelt het creëren van een optimale klantervaring (van begin tot eind) een substantiële rol.

Waar de meeste organisaties veel tijd en aandacht besteden aan de voorkant van het proces – een potentiële klant daadwerkelijk tot een aankoop verleiden – is er zeker aan de achterkant, het order to cash-proces, vaak nog veel te winnen qua optimale klantervaring. Denk hierbij aan timing, de juiste ‘tone of voice’ en de flexibiliteit om in te spelen op persoonlijke betaalvoorkeuren.

Het gebruik van betaalpagina’s kan hier een grote rol in spelen en veel werk uit handen nemen. Een betaalpagina zorgt er namelijk enerzijds voor dat openstaande facturen zo snel mogelijk worden betaald en anderzijds draagt het bij aan een positieve klantervaring.

Wat is een betaalpagina?

Een betaalpagina geeft je klant in één oogopslag het actuele overzicht van de nog niet (volledig) betaalde facturen. Zo hoeft je klant zich niet langer een weg door zijn mailbox te banen op zoek naar facturen die mogelijk al betaald zijn –of juist niet! Of nog frustrerender, in geval van papieren facturen, de stapel met post en reclamefolders door te werken.

En wanneer een of meerdere facturen nog niet zijn voldaan, kan via de betaalpagina direct een betaling worden uitgevoerd. Eenvoudig en effectief.

Waar moet je op letten?

Technisch gezien bestaat een betaalpagina dus uit een koppeling tussen het facturatieplatform aan de ene kant en de bank aan de andere kant, waarbij je het je klanten mogelijk maakt om een of meerdere facturen direct met een online betaalmethode (bijvoorbeeld iDEAL) te voldoen.

Hiervoor zijn meerdere kant-en-klare oplossingen beschikbaar die snel te implementeren zijn. Maar deze hebben (daardoor) ook hun keerzijde. Let bij het implementeren van een betaalpagina in ieder geval op het volgende:

  • Realtime inzage
    Voor een optimale klantervaring wil je dat je klant inzicht heeft in de meest actuele facturen, inclusief de betaalstatus. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarin een klant een online betaling doet en direct de bevestiging ziet dat de transactie goed is gegaan (of in behandeling is genomen). Hiervoor is een realtime-koppeling nodig tussen je facturatieplatform, de bank en de betaalpagina. Door de realtime-koppeling en -verwerking van een betaaltransactie worden alle gegevens direct bijgewerkt en ziet je klant meteen het resultaat van zijn actie, namelijk een betaalde factuur.
  • Geheel in stijl
    Door de betaalpagina te voorzien van je huisstijl, geef je je klant de ervaring dat ze op een verlengstuk zijn van je eigen website of klantomgeving. De klant zal dit ervaren als integraal en vertrouwd onderdeel van zijn/haar klantreis.
  • Veilig en vertrouwd
    Natuurlijk moet de omgeving veilig zijn. Je wilt zeker weten dat een klantbetaling bij jou binnenkomt en niet bij een kwaadwillende die zich voordoet als jouw organisatie. Om je klant ook dit vertrouwde en veilige gevoel te geven wil je bijvoorbeeld bij de ‘tenaamstelling’ jouw organisatienaam weergeven (en niet ‘Stichting Derdengelden’). Zo’n klein verschil voorkomt een onzeker gevoel bij je klant én een mogelijk telefoontje naar je Customer Care-afdeling.
  • Kosteneffectief
    Wees kritisch op welk tarief je betaalt voor een online betaalpagina. Een iDEAL-betaling die direct bij een bank wordt ingeschoten kost, een beetje afhankelijk van het volume dat je verbruikt, niet veel meer dan een paar cent per transactie. Een betaalpagina die dus ‘dicht’ tegen de interface van de bank koppelt, kan (of zou) significant goedkoper (moeten) zijn.

Is een betaalpagina iets voor mijn organisatie?

Wanneer online betaalmogelijkheden nog geen onderdeel zijn van het debiteurenbeheer, dan is dit zeker het overwegen waard. Hoe meer handvatten jij je klant kunt bieden om facturen te voldoen, hoe groter de bereidheid zal zijn om netjes en op tijd te betalen.

Maak je al wel gebruik van online betaalmogelijkheden? Dan raden wij een betaalpagina die voldoet aan bovenstaande onderwerpen ten zeerste aan. Je maakt daarmee namelijk het betaalproces onderdeel van je klantbeleving, in plaats van een zakelijke afhandeling van de geleverde dienst.

Natuurlijk kun je altijd vrijblijvend contact opnemen met FIQAS voor meer informatie over betaalpagina’s in het algemeen of de betaalpagina die we vanuit ons Abillity®-platform aanbieden (en waar al bovenstaande topics natuurlijk op zijn toegepast).

Meer weten?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie? Wil je meer weten over betaalpagina’s of heb je andere specifieke vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323

Wanneer verstuur je je eerste B2B betalingsherinnering?

Wanneer je contact met je klant opneemt, nog voordat de factuur vervallen is, kun je betalingsherinneringen voorkomen. Bij FIQAS noemen we dit principe ‘Action Before Collection’. Hiermee kun je mogelijke problemen tijdig voorkomen en verlopen betalingen soepel.

De betalingsregeling: handenbinder of klantenbinder?

Betalingsregelingen bieden klanten flexibiliteit en dragen bij aan klantbehoud, maar handmatige processen zijn vaak complex en tijdrovend. Door betalingsregelingen te automatiseren met Abillity®, bespaar je tijd en stroomlijn je het proces effectief.

ISO27001 controle-audit 2024

FIQAS heeft opnieuw de jaarlijkse controle voor de ISO27001-certificering doorstaan en is klaar om volgend jaar over te stappen naar de nieuwe ISO27001:2022 norm, die zich richt op cyberbeveiliging en privacy. Dit toont aan dat FIQAS veilig en verantwoord met informatie omgaat.