Verleden en toekomst van facturatieprocessen in de telecom – deel 2

10 november 2017 FIQAS

In deel 1 van dit verhaal heb ik al beschreven hoe het eraan toeging in de markt toen FIQAS halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw écht begon. Nu neem ik jullie mee naar de toekomst zoals wij die zien en licht ik toe hoe wij daarop inspelen.

Flexibel inspelen op veranderingen

In de tijd dat internetaanbieder ZON gratis internet aanbood, kwamen de nieuwe businessmodellen op. Dat betekende ook veranderingen voor ons. Er werd ook wel gezegd dat het user-based factureren zijn beste tijd had gehad en dat alles ‘flat fee’ zou worden. Het grappige is dat het ondertussen juist helemaal de andere kant op is gegaan: klanten willen liever geen flat fee, maar gewoon betalen voor wat ze gebruiken. Zo zie je maar dat het heel lastig is om de toekomst te voorspellen. Het is vooral belangrijk om flexibel te kunnen inspelen op veranderingen. Telecombedrijven willen nu graag langdurige relaties aangaan met hun klanten en daar hoort factureren op maat zeker ook bij.

Creatief met data

Een aspect waar we in de toekomst zeker iets mee kunnen is onze dienstverlening afstemmen op de data die we uit ons systeem halen. Stel dat we in een klantenbestand van miljoenen klanten merken dat de meeste mensen op een zaterdag betalen aan het begin van de maand, dan kunnen we daar iets mee doen. Bijvoorbeeld door de timing van de facturering aan te passen hierop of door te testen welk type herinnering het beste werkt voor welke groep klanten. Business Intelligence en zelfs Artificial Intelligence worden op het gebied van datamining natuurlijk steeds belangrijker. Daarmee kunnen we het proces in de toekomst nog beter en efficiënter maken.

Voorbeelden van wat er mogelijk is

Het moeilijke van vernieuwing is dat veel mensen zich er nog geen voorstelling van kunnen maken. Als we bijvoorbeeld aan onze klanten vragen wat zij graag uit hun klantdata willen halen, dan krijgen we meestal de vraag terug: kun je laten zien wat er mogelijk is? Dat is voor ons nu een speerpunt: goede cases opbouwen die als voorbeeld kunnen dienen voor onze klanten. Dan worden zij vanzelf getriggerd om ook andere aspecten aan te kaarten en zo maken we samen het proces nog beter. Dat kunnen basale vragen zijn, zoals ‘Blijkt uit de data dat deze klant een goede betaler is?, maar door het combineren, aggregeren en anonimiseren van data uit diverse bronnen kom je nog veel verder.

PSD2 en blockchain

Payment Service Directive 2, afgekort PSD2, is een typische disruptieve ontwikkeling van nu. Banken worden namelijk ertussenuit gehaald op deze manier, zodat incasserende organisaties direct toegang krijgen tot de bankrekening van hun klanten. Dat maakt het voor organisaties veel makkelijker, want ze kunnen direct zien of het saldo toereikend is en krijgen minder te maken met storneringen. De wereld van betalen verandert en dat vraagt om flexibiliteit. Blockchain is weer een andere ontwikkeling: fraudevrij digitaal betalen zonder bank. We zijn heel benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen qua regelgeving en acceptatie. Maar als het zover is, dan zijn wij er klaar voor en kunnen we samenwerken met de systemen waar onze klanten al mee werken.

Modulaire uitbreidingen

De diensten die wij nu al aanbieden aan onze klanten, zijn natuurlijk aan alle kanten uit te breiden. Zo hebben wij bijvoorbeeld samen met een nieuwe klant een manier gevonden om een ordermanagementsysteem als add-on voor ons systeem te maken. Zo’n modulaire uitbreiding is voor ons altijd interessant, want hiermee kunnen we een cruciaal puzzelstukje aanbieden voor onze klant om succesvol te zijn. En als dat voor die ene klant geldt, zijn er vast meer die we kunnen helpen. We focussen dus nog steeds op waar we goed in zijn, maar vergroten onze focus op deze manier. Met performance en schaalbaarheid als uitgangspunten.

Achterkant van het proces

Een andere uitbreiding van onze diensten zit aan de achterkant van het facturatieproces. Wij verzorgen bijvoorbeeld ook het minnelijke incassotraject voor onze klanten. Daarnaast hebben we klanten waarvoor het rekenwerk niet eens zo complex is, maar die vooral bij ons komen omdat wij zo goed zijn in het managen van herinneringen en de rapportage daaromheen. Je merkt dat het zwaartepunt bij elke klant ergens anders ligt en wij kunnen daar goed op inspelen. Dat is de manier waarop we ook in de toekomst het verschil blijven maken.

Rob Geleijn
Algemeen Directeur FIQAS Software B.V.

FIQAS is sinds 1989 een autoriteit op het gebied van facturatieprocessen, met gerenommeerde klanten in binnen- en buitenland en opererend vanuit Aalsmeer.

Meer weten?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie? Wil je meer weten of heb je specifieke vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323

Geavanceerde order to cash-oplossing draagt bij aan duurzame inzetbaarheid van medewerkers

Onlangs is het geavanceerde PreventieZorgPortaal (PZP) gelanceerd. Hiermee heeft Volandis – met behulp van het Abillity®-platform van FIQAS – het complexe order to cash-proces rondom de duurzame inzet van medewerkers in de bouw- en infrasector efficiënt geautomatiseerd.

Nieuwe EU-richtlijn voor afvalstoffenheffing feilloos verwerkt in Abillity®

De Europese Unie heeft een nieuwe richtlijn geïntroduceerd met als doel om zeevervuiling door scheepsafval te verminderen. Met de tariferingsmodule van Abillity® kan Port of Rotterdam deze wijziging moeiteloos verwerken.

Nieuw SEPA-bestandsformaat ‘SEPA XML’ nu al beschikbaar in Abillity®

Vanaf 23 november 2025 ben je verplicht om adresgegevens gestructureerd toe te voegen aan verzamelbetalingen en incassobatches. Hiervoor is een nieuw bestandsformaat (SEPA XML versie 2019) beschikbaar gesteld. Ons Abillity®-platform ondersteunt dit nieuwe bestandsformaat nu al.