FIQAS Software verzorgt, via een managed service op basis van de eigen Abillity®-software, het creditmanagement voor duurzame energieleverancier Greenchoice.
Order to cash-keten slimmer inrichten
De oplossing van FIQAS is voor Greenchoice een belangrijke stap in het slimmer inrichten van de order to cash-keten. Hiermee kan het bedrijf namelijk de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren tegen lagere kosten. FIQAS kan dankzij deze samenwerking zijn expertise op het gebied van debiteurenbeheer inzetten in een complexe situatie in de energiemarkt.
Duurzaam ondernemen
Als duurzaam energiebedrijf dat opereert vanuit de ambitie ‘altijd groen’, levert Greenchoice groene stroom van Nederlandse bodem en bosgecompenseerd gas aan particuliere en zakelijke klanten. Het bedrijf stelt steeds verdergaande eisen aan de order to cash-keten. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van variabele incassomomenten of het flexibel aanpassen van het creditmanagement op basis van het klantprofiel en/of klantsegment. Ook wil het meer maatwerkoplossingen kunnen bieden aan klanten met schulden. Daarnaast moet de communicatie met externe partners in het proces veel meer geautomatiseerd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan incassobureaus en het Schuldenknooppunt. Om aan deze eisen te kunnen voldoen heeft Greenchoice ervoor gekozen een deel van dit traject – creditmanagement – te migreren van het huidige klantenbeheersysteem naar de creditmanagementoplossing van FIQAS.
Volledige controle over de betalingsverwerking
FIQAS biedt met Abillity® een standaardoplossing die naadloos en zonder wezenlijke aanpassingen wordt aangesloten op het CRM- en financiële systeem van Greenchoice. De oplossing ondersteunt het hele traject. Vanaf de facturen of betaalverzoeken die uit het systeem van Greenchoice komen. Tot aan het uit handen geven van openstaande vorderingen.
Greenchoice heeft hiermee volledige controle over de betalingsverwerking en de herinneringsprocessen. En heeft geen zorgen meer over de uitvoering en voortgang van het proces. Ervaren billing managers van FIQAS voeren de dagelijkse controles uit en monitoren de geautomatiseerde creditmanagementprocessen. Zo ontzorgen we Greenchoice volledig op het gebied van creditmanagement.
Koppeling met de ‘Mijn Greenchoice’ omgeving
De FIQAS-oplossing wordt de komende maanden geïmplementeerd bij Greenchoice. Daarbij blijft het klantenbeheersysteem de basis. Dat systeem levert de input voor de software van FIQAS en is ook het systeem waar de output van de FIQAS-oplossing naartoe gaat. Bij de systeemintegratie realiseren we tevens koppelingen met de ‘Mijn Greenchoice’ omgeving en het financiële systeem. Naar verwachting is de integratie in november afgerond en klaar voor de eerste klantmigraties. Begin volgend jaar is de oplossing volledig operationeel.
Zo effectief mogelijk openstaande maandbedragen innen
Wouter Joosten, Credit Manager Greenchoice: “Om zo effectief mogelijk openstaande maandbedragen te innen, hanteren we een genuanceerde creditmanagement-benadering. Enerzijds met solide, geautomatiseerde processen, anderzijds door een efficiënte, maar ook klantvriendelijke en sociaal verantwoorde aanpak. De software van FIQAS biedt ons de flexibiliteit om kritische processen te optimaliseren en aan te passen aan de behoeften van zowel onze klanten als onze interne stakeholders. Verder verlost de oplossing van FIQAS ons van een aantal minder efficiënte of beperkt geautomatiseerde processtappen die de afgelopen jaren zijn ontstaan om onze financiële administratie tijdig en volledig te voeden met de juiste informatie.”
Geïntegreerde en bewezen debiteurenbeheeroplossing
Rob Geleijn, Algemeen Directeur FIQAS: ‘Wij bieden Greenchoice een optimaal geïntegreerde en bewezen ‘best of breed’ debiteurenbeheeroplossing, die al door veel andere klanten gebruikt wordt. Deze is relatief snel en zonder veel aanpassingen te implementeren en doet precies waar Greenchoice om vraagt. Met deze opdracht van Greenchoice kunnen wij onze kennis en expertise op het gebied van tariferen, factureren en incasseren combineren met creditmanagement en managed services.’