Greenchoice kiest voor creditmanagementoplossing van FIQAS

30 september 2020 Factureren Incasseren

FIQAS Software gaat via een managed service op basis van de eigen Abillity®-software het creditmanagement verzorgen voor duurzame energieleverancier Greenchoice.

Order to cash-keten slimmer inrichten

De oplossing van FIQAS is voor Greenchoice een belangrijke stap in het slimmer inrichten van de order to cash-keten, waarmee het bedrijf de kwaliteit van de dienstverlening kan verbeteren, tegen lagere kosten. FIQAS kan dankzij de samenwerking met Greenchoice zijn expertise op het gebied van debiteurenbeheer en managed services inzetten in een complexe situatie in de energiemarkt.

Duurzaam ondernemen

Als duurzaam energiebedrijf dat opereert vanuit de ambitie ‘altijd groen’, levert Greenchoice groene stroom van Nederlandse bodem en bosgecompenseerd gas aan particuliere en zakelijke klanten. Het bedrijf stelt steeds verdergaande eisen aan de order to cash-keten. Daarbij valt te denken aan het instellen van variabele incassomomenten of het flexibel aanpassen van het creditmanagement op basis van het klantprofiel en/of klantsegment. Ook wil het meer maatwerkoplossingen kunnen bieden aan klanten met schulden. Daarnaast moet de communicatie met externe partners, zoals incassobureaus en het Schuldenknooppunt, in het proces veel meer geautomatiseerd worden. Om aan deze eisen te kunnen voldoen heeft Greenchoice ervoor gekozen een deel van dit traject – creditmanagement – te migreren van het huidige klantenbeheersysteem naar de oplossing van FIQAS.

Volledige controle over de betalingsverwerking

FIQAS biedt met Abillity® een standaardoplossing die naadloos en zonder wezenlijke aanpassingen wordt aangesloten op het CRM- en financiële systeem van Greenchoice. De oplossing ondersteunt het hele traject, vanaf de facturen of de betaalverzoeken die uit het eigen systeem van Greenchoice komen, tot aan het uit handen geven van openstaande vorderingen.

Met de oplossing van FIQAS heeft Greenchoice de volledige controle over de betalingsverwerking en de herinneringsprocessen, zonder zorgen over de uitvoering en voortgang van het proces. Ervaren billing managers van FIQAS voeren de dagelijkse controles uit en monitoren de geautomatiseerde creditmanagementprocessen. Zo wordt Greenchoice geheel ontzorgd op het gebied van creditmanagement.

Koppeling met de ‘Mijn Greenchoice’ omgeving

De FIQAS-oplossing wordt de komende maanden geïmplementeerd bij Greenchoice. Daarbij blijft het klantenbeheersysteem de basis. Dat systeem levert de input voor de software van FIQAS en is ook het systeem waar de output van de FIQAS-oplossing naartoe gaat. Bij de systeemintegratie worden tevens koppelingen met de ‘Mijn Greenchoice’ omgeving en het financiële systeem gerealiseerd. Naar verwachting is de integratie in november afgerond en klaar voor de eerste klantmigraties. Begin volgend jaar zal de oplossing dan volledig operationeel zijn.

Wouter Joosten, Credit Manager Greenchoice

“Om zo effectief mogelijk openstaande maandbedragen te innen, hanteren we een genuanceerde creditmanagement-benadering. Enerzijds met solide, geautomatiseerde processen, anderzijds door een efficiënte, maar ook klantvriendelijke en sociaal verantwoorde aanpak. De software van FIQAS biedt ons de flexibiliteit om kritische processen te optimaliseren en aan te passen aan de behoeften van zowel onze klanten als onze interne stakeholders. Verder zal de oplossing van FIQAS ons verlossen van een aantal minder efficiënte of beperkt geautomatiseerde processtappen die de afgelopen jaren zijn ontstaan om onze financiële administratie tijdig en volledig te voeden met de juiste informatie.”

Rob Geleijn, Algemeen Directeur FIQAS
‘Wij bieden Greenchoice een optimaal geïntegreerde en bewezen ‘best of breed’ debiteurenbeheeroplossing, die al door veel andere klanten gebruikt wordt. Deze is relatief snel en zonder veel aanpassingen te implementeren en doet precies waar Greenchoice om vraagt. Met deze opdracht van Greenchoice kunnen wij onze kennis en expertise op het gebied van tariferen, factureren en incasseren combineren met debiteurenbeheer en managed services.’

 

Meer weten?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie? Wil je meer weten of heb je specifieke vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323

Nieuwe EU-richtlijn voor afvalstoffenheffing feilloos verwerkt in Abillity®

De Europese Unie heeft een nieuwe richtlijn geïntroduceerd met als doel om zeevervuiling door scheepsafval te verminderen. Met de tariferingsmodule van Abillity® kan Port of Rotterdam deze wijziging moeiteloos verwerken.

Nieuw SEPA-bestandsformaat ‘SEPA XML’ nu al beschikbaar in Abillity®

Vanaf 23 november 2025 ben je verplicht om adresgegevens gestructureerd toe te voegen aan verzamelbetalingen en incassobatches. Hiervoor is een nieuw bestandsformaat (SEPA XML versie 2019) beschikbaar gesteld. Ons Abillity®-platform ondersteund dit nieuwe bestandsformaat nu al.

Veilig processen uitbesteden met Abillity®: bevestigd volgens ISAE 3402 type II normen!

Als je ervoor kiest om processen uit te besteden, dan wil je de zekerheid hebben dat deze goed en veilig worden uitgevoerd. De ISAE3402 type II-verklaring biedt hiervoor uitkomst. Ons Abillity®-platform beschikt over deze verklaring en afgelopen jaar zijn opnieuw nul bevindingen geconstateerd!