Online bestellen en laten bezorgen is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Een standaard pakketje (bijvoorbeeld een nieuwe jurk of een paar kekke sneakers) wordt moeiteloos bezorgd. Maar hoe zit het met grote en zware bestellingen, zoals een wasmachine die ook nog geïnstalleerd moet worden of een fiets die bij aflevering wordt afgesteld? Daarvoor biedt PostNL Extra@Home de oplossing. Deze specialistische dienst zorgt niet alleen voor de bezorging, maar ook voor aanvullende services aan huis.
Self-billing: efficiënt en transparant
Om klanten de beste ervaring te bieden, schakelt PostNL Extra@Home – afhankelijk van de opdracht – externe specialisten in. Deze specialisten verdienen uiteraard een correcte en tijdige vergoeding. In plaats van de specialisten maandelijks een factuur te laten indienen voor het werk dat zij geleverd hebben, heeft PostNL Extra@Home gekozen voor een efficiëntere aanpak: self-billing.
Bij self-billing bepaalt PostNL Extra@Home op basis van bezorgopdrachten en uitgevoerde werkzaamheden welke vergoeding een specialist ontvangt. Dit proces vereist dus een nauwkeurige en gecontroleerde afhandeling. Daarom is gekozen voor Abillity®, het platform van FIQAS dat complexe order to cash-processen automatiseert.
Dynamische vergoedingsberekening
De vergoedingsberekening houdt rekening met diverse parameters. Denk hierbij aan: type vervoer, aantal gereden kilometers, aantal personen die bij de levering betrokken waren, tijdstip van levering, duur van de werkzaamheden en andere specifieke zaken die van toepassing zijn. Al deze factoren worden binnen Abillity® verwerkt en omgezet in een accurate vergoeding per specialist.
Gestroomlijnd proces met volledige controle
Elke bezorgopdracht wordt in Abillity® ontvangen, gecontroleerd en gekoppeld aan de juiste specialist. Alle prijsafspraken en relevante componenten worden vervolgens automatisch toegepast. Via een gebruiksvriendelijke interface hebben PostNL-medewerkers volledige controle over het proces: ze kunnen het aansturen en toetsen, uitzonderingen beheren en prijsafspraken eenvoudig administreren. Zodra alle gegevens zijn verwerkt, worden de opdrachten doorgestuurd naar de centrale financiële administratie van PostNL, zodat specialisten exact de juiste vergoeding ontvangen.
Met de implementatie van self-billing heeft PostNL Extra@Home het vergoedingsproces sterk vereenvoudigd. Het resultaat: meer efficiëntie, transparantie en een soepele samenwerking met specialisten.