Reconciliëren? Dat kun je leren!

29 september 2022 Factureren Incasseren

Wanneer een klant zijn openstaande factuur netjes in één keer betaalt door middel van een SEPA incasso of een iDEAL betaling, dan is het een koud kunstje om deze geautomatiseerd te matchen met de openstaande factuur (betalingen automatisch afletteren). Maar hoe gaat dit in z’n werk wanneer de klant handmatig een betaling doet en hierbij bijvoorbeeld niet het volledige bedrag overmaakt, een ander rekeningnummer gebruikt of vergeet het factuurnummer te vermelden?

Slimme matching

In de praktijk blijkt dat veel bedrijven met grote factuurvolumes meerdere FTE’s nodig hebben om dat soort betalingen te kunnen verwerken. Daarnaast gaat een aanzienlijk deel van de binnenkomende vragen over openstaande facturen. In een tijd waarin het vinden van voldoende bekwaam personeel een opgave op zich is, wil je dit proces zo optimaal mogelijk inrichten, handmatige acties tot een minimum beperken en onnodige vragen van klanten voorkomen.

Door het reconciliatieproces in de order to cash-keten slim in te richten, kun je vaak een veel groter deel van de binnenkomende betalingen automatisch afletteren dan nu het geval is. Slimme matching op basis van eerder gebruikte rekeningnummers, delen van het factuurnummer of klantnummer kan bijvoorbeeld uitkomst bieden.

Betalingen automatisch afletteren

FIQAS ondersteunt sinds 1989 organisaties bij hun facturatieproces en is gespecialiseerd in het uitvoeren van complexe en omvangrijke betaalprocessen. Wij verwerken hierbij grote hoeveelheden transactiedata en kunnen als geen ander de hoeveelheid betalingen die handmatig moet worden verwerkt, reduceren tot een minimum.

Met het gebruik van ons Abillity®-platform hebben wij in de afgelopen jaren bewezen dat wij o.a. energieleveranciers, telecombedrijven, e-commerce partijen en logistieke dienstverleners kunnen helpen hun debiteurenbeheer aanzienlijk te verbeteren. Optioneel is de mogelijkheid om gebruik te maken van onze ervaren Billing Managers, die jou kunnen helpen deze processen verder te stroomlijnen en de druk op jouw eigen financiële afdeling te verlagen.

Meer weten?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323

Wanneer verstuur je je eerste B2B betalingsherinnering?

Wanneer je contact met je klant opneemt, nog voordat de factuur vervallen is, kun je betalingsherinneringen voorkomen. Bij FIQAS noemen we dit principe ‘Action Before Collection’. Hiermee kun je mogelijke problemen tijdig voorkomen en verlopen betalingen soepel.

De betalingsregeling: handenbinder of klantenbinder?

Betalingsregelingen bieden klanten flexibiliteit en dragen bij aan klantbehoud, maar handmatige processen zijn vaak complex en tijdrovend. Door betalingsregelingen te automatiseren met Abillity®, bespaar je tijd en stroomlijn je het proces effectief.

ISO27001 controle-audit 2024

FIQAS heeft opnieuw de jaarlijkse controle voor de ISO27001-certificering doorstaan en is klaar om volgend jaar over te stappen naar de nieuwe ISO27001:2022 norm, die zich richt op cyberbeveiliging en privacy. Dit toont aan dat FIQAS veilig en verantwoord met informatie omgaat.