Reconciliëren? Dat kun je leren!

29 september 2022 Factureren Incasseren

Wanneer een klant zijn openstaande factuur netjes in één keer betaalt door middel van een SEPA incasso of een iDEAL betaling, dan is het een koud kunstje om deze geautomatiseerd te matchen met de openstaande factuur (betalingen automatisch afletteren). Maar hoe gaat dit in z’n werk wanneer de klant handmatig een betaling doet en hierbij bijvoorbeeld niet het volledige bedrag overmaakt, een ander rekeningnummer gebruikt of vergeet het factuurnummer te vermelden?

Slimme matching

In de praktijk blijkt dat veel bedrijven met grote factuurvolumes meerdere FTE’s nodig hebben om dat soort betalingen te kunnen verwerken. Daarnaast gaat een aanzienlijk deel van de binnenkomende vragen over openstaande facturen. In een tijd waarin het vinden van voldoende bekwaam personeel een opgave op zich is, wil je dit proces zo optimaal mogelijk inrichten, handmatige acties tot een minimum beperken en onnodige vragen van klanten voorkomen.

Door het reconciliatieproces in de order to cash-keten slim in te richten, kun je vaak een veel groter deel van de binnenkomende betalingen automatisch afletteren dan nu het geval is. Slimme matching op basis van eerder gebruikte rekeningnummers, delen van het factuurnummer of klantnummer kan bijvoorbeeld uitkomst bieden.

Betalingen automatisch afletteren

FIQAS ondersteunt sinds 1989 organisaties bij hun facturatieproces en is gespecialiseerd in het uitvoeren van complexe en omvangrijke betaalprocessen. Wij verwerken hierbij grote hoeveelheden transactiedata en kunnen als geen ander de hoeveelheid betalingen die handmatig moet worden verwerkt, reduceren tot een minimum.

Met het gebruik van ons Abillity®-platform hebben wij in de afgelopen jaren bewezen dat wij o.a. energieleveranciers, telecombedrijven, e-commerce partijen en logistieke dienstverleners kunnen helpen hun debiteurenbeheer aanzienlijk te verbeteren. Optioneel is de mogelijkheid om gebruik te maken van onze ervaren Billing Managers, die jou kunnen helpen deze processen verder te stroomlijnen en de druk op jouw eigen financiële afdeling te verlagen.

Meer weten?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323

Betrokken werknemers en tevreden klanten: de onverwachte voordelen van sociaal herinneren

Sociaal herinneren speelt een cruciale rol in klantrelaties en betalingsgedrag. Maar wat is het precies?

Bankrekening in het buitenland accepteren, hoe zit dat?

Als bedrijf mag je niet aan ‘IBAN discriminatie’ doen. Richt je systemen en processen dan ook zo in zodat je iedere potentiële klant kunt bedienen.

Slim creditmanagement: optimaliseer je cashflow en vergroot je maatschappelijke impact

Door vroegtijdig signalen van betaalproblemen te herkennen en hierop constructief te reageren, kunnen bedrijven niet alleen hun debiteurenbeheer verbeteren, maar ook klanten helpen betalingsachterstanden te voorkomen.