Je weet nooit zeker hoe jouw organisatie zich ontwikkelt de komende 5 tot 10 jaar. Maar de keuze voor het platform waarmee je gaat factureren en incasseren maak je wel voor de lange termijn. Het is dus belangrijk dat het gekozen platform zich aan kan passen aan de ontwikkelingen van jouw organisatie.
Flexibiliteit van het platform
Bij een geleidelijke groei of krimp van je klantenbestand bijvoorbeeld is het eenvoudig om op- of af te schalen. Maar in het geval van een overname of juist afstoting van een bedrijfsonderdeel, uitbreiding van je product/dienst, activiteiten over de grens of exponentiële groei, wil je kunnen vertrouwen op de flexibiliteit van het gekozen platform.
Neem als voorbeeld de eBay Classifieds Group
Al sinds 2010 werken eBay Classifieds Group (eCG) en FIQAS samen. In de loop der jaren is deze samenwerking uitgebreid met de ondersteuning van verschillende eCG-entiteiten die opereren als online marktplaatsen in diverse landen wereldwijd, zoals Marktplaats in Nederland en 2ehands in België.
In juni 2021 is eBay Classifieds Group overgenomen door Adevinta. Onderdeel van deze overname was de opvolgende afstoting van de entiteiten Gumtree en Motors.co.uk. Oftewel: van (geleidelijke) groei, naar overname tot aan verzelfstandiging.
Gescheiden administraties
Door in de basis rekening te houden met gescheiden administraties, die volledig inzichtelijk zijn voor het moederbedrijf, kun je als platform meegroeien met de ontwikkelingen van de organisatie. Bij een eventuele verzelfstandiging van een entiteit kun je dan een administratie loskoppelen, zónder dataverlies of complexe migraties.
Op deze wijze ondersteunt FIQAS nu, naast Adevinta, ook Gumtree en Motors.co.uk separaat met facturatie- en debiteurenbeheer door de inzet van haar flexibele order to cash-platform ‘Abillity®‘.
Jack Weij – Analist bij FIQAS: “Het technisch loskoppelen van (deel)administraties die behoren tot een moederaccount is een relatief eenvoudige opgave in Abillity®. We voeren dit proces nauwgezet uit, waardoor alle betrokken partijen hier nagenoeg niets van merken. Zeker ook omdat er praktisch en visueel gezien niets wijzigt aan de omgeving. De losgekoppelde entiteiten gaan dus moeiteloos over naar hun zelfstandige administratie. En daar zijn wij best trots op! Een jarenlange samenwerking kan immers alleen blijvend succesvol zijn, als je goed kunt meebewegen met de dynamiek van de organisatie(s).”
Over FIQAS
FIQAS ondersteunt sinds 1989 organisaties in hun facturatieproces en is gespecialiseerd in het uitvoeren van complexe en omvangrijke betaalprocessen. Van transacties verwerken en tariferen tot het daadwerkelijk factureren en incasseren van facturen, ongeacht type organisatie of sector. Maandelijks verwerkt FIQAS meer dan een miljard transacties, worden er miljoenen facturen gemaakt en verstuurt zij tienduizenden herinneringen. Het is niet voor niets dat diverse aansprekende bedrijven van over de hele wereld kiezen voor de kennis en kunde van FIQAS en haar Abillity®-platform.