Van overname tot verzelfstandiging: Abillity® past zich moeiteloos aan

10 maart 2023 Factureren Incasseren

Je weet nooit zeker hoe jouw organisatie zich ontwikkelt de komende 5 tot 10 jaar. Maar de keuze voor het platform waarmee je gaat factureren en incasseren maak je wel voor de lange termijn. Het is dus belangrijk dat het gekozen platform zich aan kan passen aan de ontwikkelingen van jouw organisatie.

Flexibiliteit van het platform

Bij een geleidelijke groei of krimp van je klantenbestand bijvoorbeeld is het eenvoudig om op- of af te schalen. Maar in het geval van een overname of juist afstoting van een bedrijfsonderdeel, uitbreiding van je product/dienst, activiteiten over de grens of exponentiële groei, wil je kunnen vertrouwen op de flexibiliteit van het gekozen platform.

Neem als voorbeeld de eBay Classifieds Group

Al sinds 2010 werken eBay Classifieds Group (eCG) en FIQAS samen. In de loop der jaren is deze samenwerking uitgebreid met de ondersteuning van verschillende eCG-entiteiten die opereren als online marktplaatsen in diverse landen wereldwijd, zoals Marktplaats in Nederland en 2ehands in België.

In juni 2021 is eBay Classifieds Group overgenomen door Adevinta. Onderdeel van deze overname was de opvolgende afstoting van de entiteiten Gumtree en Motors.co.uk. Oftewel: van (geleidelijke) groei, naar overname tot aan verzelfstandiging.

Gescheiden administraties

Door in de basis rekening te houden met gescheiden administraties, die volledig inzichtelijk zijn voor het moederbedrijf, kun je als platform meegroeien met de ontwikkelingen van de organisatie. Bij een eventuele verzelfstandiging van een entiteit kun je dan een administratie loskoppelen, zónder dataverlies of complexe migraties.

Op deze wijze ondersteunt FIQAS nu, naast Adevinta, ook Gumtree en Motors.co.uk separaat met facturatie- en debiteurenbeheer door de inzet van haar flexibele order to cash-platform ‘Abillity®‘.

Jack Weij – Analist bij FIQAS: “Het technisch loskoppelen van (deel)administraties die behoren tot een moederaccount is een relatief eenvoudige opgave in Abillity®. We voeren dit proces nauwgezet uit, waardoor alle betrokken partijen hier nagenoeg niets van merken. Zeker ook omdat er praktisch en visueel gezien niets wijzigt aan de omgeving. De losgekoppelde entiteiten gaan dus moeiteloos over naar hun zelfstandige administratie. En daar zijn wij best trots op! Een jarenlange samenwerking kan immers alleen blijvend succesvol zijn, als je goed kunt meebewegen met de dynamiek van de organisatie(s).”

Over FIQAS

FIQAS ondersteunt sinds 1989 organisaties in hun facturatieproces en is gespecialiseerd in het uitvoeren van complexe en omvangrijke betaalprocessen. Van transacties verwerken en tariferen tot het daadwerkelijk factureren en incasseren van facturen, ongeacht type organisatie of sector. Maandelijks verwerkt FIQAS meer dan een miljard transacties, worden er miljoenen facturen gemaakt en verstuurt zij tienduizenden herinneringen. Het is niet voor niets dat diverse aansprekende bedrijven van over de hele wereld kiezen voor de kennis en kunde van FIQAS en haar Abillity®-platform.

Meer weten?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323

7 tips voor een optimale cashflow

Steeds vaker hebben zowel huishoudens als bedrijven te maken met betaalproblemen. Dit heeft invloed op hoe ze omgaan met betalingen. Hoe zorg je ervoor dat jouw facturen wél worden voldaan? In deze blog delen we 7 tips om de kans op tijdige betaling te vergroten.

FIQAS neemt deel aan de Credit Expo 2024

Op donderdag 7 november a.s. zijn wij aanwezig bij de Credit Expo. Naast onze deelname op de beursvloer, verzorgen wij ook een Expertsessie waarin wij vertellen over de impact die je kunt maken op je cashflow, simpelweg door creditmanagement onderdeel uit te laten maken van de customer journey!

Oei, een stornering. Wat nu?

Wat doe je als een automatische incasso mislukt? Dit is een typisch voorbeeld van een uitzondering op je proces. Maar door hier slim mee om te gaan – en dit soort uitzonderingen te automatiseren – kun je hier de nodige efficiency realiseren.