Tariferen

Het toepassen van de juiste prijs voor producten en diensten klinkt misschien eenvoudig, maar dat is in de praktijk zeker niet altijd het geval.

Het wordt al snel complex en onoverzichtelijk als er sprake is van zeer veel klant(groep)en die elk eigen prijsafspraken hebben. Die afspraken kunnen bovendien in de tijd wijzigen (bijvoorbeeld als gevolg van indexatie) en bijvoorbeeld afhankelijk zijn van volume (staffelkortingen), andere diensten (combikorting), cumulatief verbruik (bundels), moment van leveren (piektarief) en ga zo maar door.

Met Abillity® kun je dit soort prijsafspraken (en meer) zo toepassen dat gebruikers overzicht houden en het geheel beheersbaar blijft.

Waarom tariferen met FIQAS?

Configureerbaar

Beheerders kunnen prijsmodellen zelf onderhouden.

Beheersbaar

Zoveel mogelijk standaardafspraken, plus de mogelijkheid om uitzonderingen in te stellen.

Transparant

Altijd te herleiden hoe een prijs tot stand is gekomen.

Voor deze klanten regelen wij de tarifering

Port of Rotterdam

FIQAS levert de software waarmee scheepsbezoeken aan het Rotterdamse havengebied volautomatisch en real-time worden vertaald naar een opgave zeehavengeld. Na invoer van de overslag door de gebruiker wordt de opgave direct omgezet in een factuur.

Meer over Port of Rotterdam

PostNL

Nu PostNL Transport Abillity® in gebruik heeft genomen, is PostNL weer een stap dichterbij haar ambitie om uit te groeien tot de grootste aanbieder van logistieke oplossingen en postdiensten in, naar en vanuit de Benelux.

Meer over PostNL

Sound of Data

Sound of Data is specialist in inbound telefoniediensten, IVR oplossingen, sms, mass voting en WhatsApp integratie. De verbruiksgegevens die hierdoor ontstaan worden door FIQAS verwerkt tot debet-, credit-, controle- en afdrachtsfacturen.

Meer over Sound of Data

Essentieel verlengstuk van het verkoopproces

Klantafspraken nakomen

Wat uitvoering betreft is tariferen meestal een financieel proces, maar breder gezien is tariferen daadwerkelijk toepassen wat je met je klanten hebt afgesproken. En afspraken moeten worden nagekomen, dus correcte tarifering is feitelijk een essentieel verlengstuk van het verkoopproces.

Als tarieven verkeerd zijn toegepast en te hoog zijn, dan is je klant ontevreden, volgt een klacht (kostbare belasting van je customer service) en werk om een correctie of credit door te voeren. Als tarieven verkeerd zijn toegepast en te laag zijn, dan bestaat de kans dat je dit nooit hoort en heb je te maken met (mogelijk onzichtbaar) omzetverlies. Het belang van correcte tarifering is vanuit zakelijk perspectief dan ook niet te onderschatten. Abillity® helpt je om tarieven correct toe te passen en controles uit te voeren.

Flexibele tarifering

Onderscheidend vermogen

Nog een stap verder gedacht, levert flexibele tarifering jouw organisatie onderscheidend vermogen op in de marktbewerking. Neem een bedrijf A dat auto’s verhuurt tegen een vast bedrag per dag, dat hoog genoeg moet zijn om rendabel te blijven, ook voor grootverbruikers. Tarifering is dan vrij simpel. Vergelijk dit met concullega B die Abillity® gebruikt en in staat is een lage(re) basisfee te hanteren met aanvullend verbruik dat gebaseerd is op het daadwerkelijke aantal gereden kilometers. Als trouwe klant krijg je ook nog eens volumekorting en gratis kilometers op moeder- en vaderdag. Wat spreekt je meer aan?

Onbeperkte mogelijkheden

Vaste en variabele vergoedingen

Tarifering gaat vrijwel altijd om een combinatie van vaste vergoedingen (ook terugkerende, bijvoorbeeld abonnementen) en variabele vergoedingen (orders/verbruik). Bij abonnementen betaalt een klant periodiek vaste bedragen, die via Abillity® kunnen worden berekend. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van prepaid, postpaid, proportioneel en/of verschillende abonnementsperiodes (bijvoorbeeld maand of jaar).

Bij verbruik is sprake van ruwe data (‘transacties’) afkomstig uit een netwerk, meetsysteem of andere applicatie. Met daarin informatie die als basis dient voor de tarifering, zoals de datum en tijd, een klantidentificatie (bijvoorbeeld een telefoonnummer, kaartnummer of device ID) en het verbruik zelf.

Prijsprikkels

Speciale afspraken

Vaak worden vaste en variabele vergoedingen gecombineerd, denk bijvoorbeeld aan een bepaald verbruik dat bij de vaste vergoeding is inbegrepen, waarbij de klant alleen meer hoeft te betalen als er extra wordt verbruikt. Daarnaast bestaan er nog vele andere mogelijke ‘speciale’ afspraken met klanten. Denk aan bijzondere toeslagen (bijvoorbeeld boetes), borgstellingen, incidentele kortingen (‘zomeractie’), commissieregelingen, volumekortingen en wat maar vanuit commercieel oogpunt wenselijk is om als prijsprikkel toe te passen.

De Abillity® tariferingsmodule kan worden ingezet om dit brede spectrum aan prijsvariaties correct toe te passen, ook op grote schaal (zelfs als het tientallen miljoenen transacties betreft).

 

Het resultaat van het tariferingsproces bestaat uit geprijsde (en veelal logisch gegroepeerde) orderregels die als input kunnen worden gebruikt voor de volgende stap in het proces: de facturatie.

Meer weten?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie? Wil je meer weten over onze tariferingsmogelijkheden? Of heb je specifieke vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323