Generiek tariferen en factureren

PostNL

Met het in gebruik nemen van Abillity® als tariferingssysteem, is PostNL weer een stap dichterbij haar ambitie. Namelijk het uitgroeien tot de grootste aanbieder van logistieke oplossingen en postdiensten in, naar en vanuit de Benelux.

Eén generiek proces voor al haar entiteiten

PostNL is al jaren de grootste post- en pakketverwerker van Nederland. Maar om ervoor te zorgen dat zij (blijvend) schaalbaar is en kosteneffectief werkt, wil PostNL het proces van tariferen en factureren generiek maken voor al haar entiteiten.

Zo heeft PostNL een product- en dienstmodel gedefinieerd waarmee alle diensten van PostNL op eenzelfde wijze worden beschreven. Verschillende systemen die ondersteuning bieden aan de ketenprocessen van alle verschillende entiteiten gebruiken deze beschrijving. Denk hierbij aan de intake, levering, tarifering, facturatie en financiële rapportage.

Abillity® als onderdeel van de doelarchitectuur

Binnen deze ketenprocessen – door PostNL bestempeld als doelarchitectuur – wordt Abillity® ingezet voor het samenstellen van de producten en diensten (tariferen). Diverse parameters zorgen ervoor dat de juiste tariefstelling tot stand komt. Denk bijvoorbeeld aan aantallen, volume, gewicht, afstand, tijd en geografische locatie die met een order worden aangeleverd. Maar ook parameters die worden vastgelegd op de stamgegevens en/of de betreffende klant.

Zo kan PostNL – aan de hand van generieke beschrijvingen – eenvoudig facturen opstellen. Ondanks dat de onderliggende producten en diensten afwijkend zijn.

PostNL blijft zelf volledig ‘in control’ van haar proces én gegevens

Door te kiezen voor het Abillity®-platform, zijn de medewerkers bij PostNL in staat om het tariferingsproces in te zien, te besturen, te controleren en indien nodig uitzonderingen op te lossen. Ze hebben namelijk volledig toegang tot en inzage in alle data, parameters en processtappen.

Wat kan FIQAS voor jou doen?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie?
Wij gaan graag met je in gesprek!

Henk Stobbe

Commercieel Directeur

+31 297 382323 Plan een online demo

Volandis

Volandis wilde het complexe order to cash-proces rondom de duurzame inzet van medewerkers in de bouw effectief automatiseren. Met het Abillity®-platform van FIQAS als basis beschikt de bouwsector nu als eerste over een geavanceerd PreventieZorgPortaal (PZP).

Meer over Volandis

Arriva

Met de gratis reisapp ‘glimble’ wil Arriva het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen aantrekkelijk(er) maken. FIQAS zorgt ervoor dat geldende tarieven, eventuele kortingen én abonnementen worden verwerkt tot overzichtelijke en correcte facturen voor zakelijke gebruikers.

Meer over Arriva

hollandsnieuwe

Als uitdager op de telecommarkt wil hollandsnieuwe de operationele kosten laag houden, onder andere door het uitbesteden én optimaliseren van niet-primaire processen. Mede hierdoor ingegeven is FIQAS sinds 2019 partner in het order to cash-proces.

Meer over hollandsnieuwe