PostNL Transport tarifeert al haar diensten en producten met het Abillity®-platform

PostNL

Nu PostNL Transport ook Abillity® in gebruik heeft genomen als tariferingssysteem, is PostNL weer een stap dichterbij haar ambitie om uit te groeien tot de grootste aanbieder van logistieke oplossingen en postdiensten in, naar en vanuit de Benelux.

Eén generiek proces voor al haar entiteiten

PostNL is al jaren de grootste post- en pakketverwerker van Nederland. Maar om ervoor te zorgen dat zij (blijvend) schaalbaar is en kosteneffectief werkt, heeft PostNL zich tot doel gesteld om het proces van tariferen en factureren generiek te maken voor al haar entiteiten.

Zo heeft PostNL een product- en dienstmodel gedefinieerd waarmee alle diensten van PostNL op eenzelfde wijze worden beschreven. Deze beschrijving wordt gebruikt door verschillende systemen die ondersteuning bieden aan de ketenprocessen (intake, levering, tarifering, facturatie en financiële rapportage) van alle verschillende entiteiten.

Abillity® als onderdeel van de doelarchitectuur

Binnen deze ketenprocessen (door PostNL bestempeld als doelarchitectuur) wordt Abillity® ingezet voor het samenstellen van de producten en diensten (tariferen). Hierbij worden diverse parameters gebruikt om tot een juiste tariefstelling te komen. Denk bijvoorbeeld aan aantallen, volume, gewicht, afstand, tijd en geografische locatie die met een order worden aangeleverd. Maar ook parameters die worden vastgelegd op de stamgegevens en/of de betreffende klant.

Zo kan PostNL, aan de hand van generieke beschrijvingen, eenvoudig facturen opstellen, ondanks dat de onderliggende producten en diensten afwijkend zijn.

PostNL blijft zelf volledig ‘in control’ van haar proces én gegevens

Door te kiezen voor het Abillity®-platform, worden de medewerkers bij PostNL in staat gesteld om het tariferingsproces in te zien, te besturen, te controleren en indien nodig uitzonderingen op te lossen. Ze hebben namelijk volledig toegang tot en inzage in alle data, parameters en processtappen.

Interesse?

Ben je benieuwd of ons platform geschikt is voor jouw organisatie? Wil je meer weten of heb je specifieke vragen? Neem gerust contact met ons op óf plan vrijblijvend een (online) demo in. Wij gaan graag met je in gesprek!

Willem Lemmers

Senior Consultant

+31 297 382323

Volandis

Volandis wilde het complexe order to cash-proces rondom de duurzame inzet van medewerkers in de bouw effectief automatiseren. Met het Abillity®-platform van FIQAS als basis beschikt de bouwsector nu als eerste over een geavanceerd PreventieZorgPortaal (PZP).

Meer over Volandis

Arriva

Met de gratis reisapp ‘glimble’ wil Arriva het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen aantrekkelijk(er) maken. FIQAS zorgt ervoor dat geldende tarieven, eventuele kortingen én abonnementen worden verwerkt tot overzichtelijke en correcte facturen voor zakelijke gebruikers.

Meer over Arriva

hollandsnieuwe

Als uitdager op de telecommarkt wil hollandsnieuwe de operationele kosten laag houden, onder andere door het uitbesteden én optimaliseren van niet-primaire processen. Mede hierdoor ingegeven is FIQAS sinds 2019 partner in het order to cash-proces.

Meer over hollandsnieuwe