Met het in gebruik nemen van Abillity® als tariferingssysteem, is PostNL weer een stap dichterbij haar ambitie. Namelijk het uitgroeien tot de grootste aanbieder van logistieke oplossingen en postdiensten in, naar en vanuit de Benelux.
Eén generiek proces voor al haar entiteiten
PostNL is al jaren de grootste post- en pakketverwerker van Nederland. Maar om ervoor te zorgen dat zij (blijvend) schaalbaar is en kosteneffectief werkt, wil PostNL het proces van tariferen en factureren generiek maken voor al haar entiteiten.
Zo heeft PostNL een product- en dienstmodel gedefinieerd waarmee alle diensten van PostNL op eenzelfde wijze worden beschreven. Verschillende systemen die ondersteuning bieden aan de ketenprocessen van alle verschillende entiteiten gebruiken deze beschrijving. Denk hierbij aan de intake, levering, tarifering, facturatie en financiële rapportage.
Abillity® als onderdeel van de doelarchitectuur
Binnen deze ketenprocessen – door PostNL bestempeld als doelarchitectuur – wordt Abillity® ingezet voor het samenstellen van de producten en diensten (tariferen). Diverse parameters zorgen ervoor dat de juiste tariefstelling tot stand komt. Denk bijvoorbeeld aan aantallen, volume, gewicht, afstand, tijd en geografische locatie die met een order worden aangeleverd. Maar ook parameters die worden vastgelegd op de stamgegevens en/of de betreffende klant.
Zo kan PostNL – aan de hand van generieke beschrijvingen – eenvoudig facturen opstellen. Ondanks dat de onderliggende producten en diensten afwijkend zijn.
PostNL blijft zelf volledig ‘in control’ van haar proces én gegevens
Door te kiezen voor het Abillity®-platform, zijn de medewerkers bij PostNL in staat om het tariferingsproces in te zien, te besturen, te controleren en indien nodig uitzonderingen op te lossen. Ze hebben namelijk volledig toegang tot en inzage in alle data, parameters en processtappen.