Nu PostNL Transport ook Abillity® in gebruik heeft genomen als tariferingssysteem, is PostNL weer een stap dichterbij haar ambitie om uit te groeien tot de grootste aanbieder van logistieke oplossingen en postdiensten in, naar en vanuit de Benelux.
Eén generiek proces voor al haar entiteiten
PostNL is al jaren de grootste post- en pakketverwerker van Nederland. Maar om ervoor te zorgen dat zij (blijvend) schaalbaar is en kosteneffectief werkt, heeft PostNL zich tot doel gesteld om het proces van tariferen en factureren generiek te maken voor al haar entiteiten.
Zo heeft PostNL een product- en dienstmodel gedefinieerd waarmee alle diensten van PostNL op eenzelfde wijze worden beschreven. Deze beschrijving wordt gebruikt door verschillende systemen die ondersteuning bieden aan de ketenprocessen (intake, levering, tarifering, facturatie en financiële rapportage) van alle verschillende entiteiten.
Abillity® als onderdeel van de doelarchitectuur
Binnen deze ketenprocessen (door PostNL bestempeld als doelarchitectuur) wordt Abillity® ingezet voor het samenstellen van de producten en diensten (tariferen). Hierbij worden diverse parameters gebruikt om tot een juiste tariefstelling te komen. Denk bijvoorbeeld aan aantallen, volume, gewicht, afstand, tijd en geografische locatie die met een order worden aangeleverd. Maar ook parameters die worden vastgelegd op de stamgegevens en/of de betreffende klant.
Zo kan PostNL, aan de hand van generieke beschrijvingen, eenvoudig facturen opstellen, ondanks dat de onderliggende producten en diensten afwijkend zijn.
PostNL blijft zelf volledig ‘in control’ van haar proces én gegevens
Door te kiezen voor het Abillity®-platform, worden de medewerkers bij PostNL in staat gesteld om het tariferingsproces in te zien, te besturen, te controleren en indien nodig uitzonderingen op te lossen. Ze hebben namelijk volledig toegang tot en inzage in alle data, parameters en processtappen.