FIQAS en PostNL

Het Nederlandse postbedrijf PostNL is, onder andere door de hoge kwaliteit van de bezorging, marktleider in de postpakkettenmarkt in de Benelux. In Engeland, Duitsland en Italië biedt PostNL een realistisch alternatief voor de bestaande post- en pakketbezorgers.

PostNL verwerkt maandelijks miljoenen pakketten, als losse pakketzendingen en als cargo. Door de toename van het online winkelen groeien deze aantallen naar verwachting voorlopig sterk. De grote aantallen transacties, de verschillende soorten contracten met zakelijke klanten en de verschillen per land vereisen een facturatiesysteem dat in hoge mate flexibel en schaalbaar is.

PostNL voert de tarifering, facturatie en remboursafhandeling van de postpakkettenverzending uit met Abillity®, het facturatie- en incassoplatform van FIQAS. Het beproefde facturatieplatform is geheel ingericht naar de eisen en wensen van PostNL. Het systeem is inmiddels in gebruik genomen voor de tarifering en facturatie van de verzending van de pakketten vanuit de entiteit België, de Extra@Home verzendingen in Nederland  en de E-commerce Services. Andere entiteiten worden nog steeds toegevoegd aan de implementatie.

FIQAS levert met Abillity® een robuust tariferings- en facturatiesysteem dat door zijn grote flexibiliteit en schaalbaarheid zeer geschikt is voor de verwerking van de miljoenen transacties die jaarlijks vanuit de PostNL systemen worden aangeleverd, in processen waaraan per land en per doelgroep (zakelijke markt versus de particuliere markt) verschillende eisen worden gesteld.

In het PostNL project is Abillity® een belangrijke schakel in de financiële architectuur van PostNL. Vanuit het systeem worden voor het incasso- en excassoproces en andere financiële processen data geleverd aan de door PostNL gebruikte systemen van SAP en AFAS.

Een specifiek element in de implementatie voor PostNL is de complexiteit van de tariferingsmechanismes. De kosten van een vervoerstransactie hangen af van de bestemming van de lading, de tijd waarop deze geleverd moet worden en vele andere elementen die effect hebben op de kosten. Een paar voorbeelden: hoe zwaar en hoe groot is de lading, moet de lading verzekerd zijn, wordt er gereden over een tolweg of wordt een deel van het traject per veerboot afgelegd? Moet er misschien iets geïnstalleerd worden, zoals een wasmachine op 2-hoog waarvoor verschillende personen nodig zijn? Het aantal complicerende factoren is vrijwel onbeperkt, en in Abillity® worden ze allemaal meegenomen in het tariferingsproces.

Andere specifieke elementen in de implementatie voor PostNL zijn de variatie in factureringsmechanieken en de differentiatie in tariefstellingen, bijvoorbeeld in verband met contractuele afspraken met zakelijke afnemers. Nationale facturatie- en BTW-regimes worden probleemloos ondersteund. Abillity® is verder een meertalige, multinationale oplossing, die binnen één set-up verschillende administraties kan herbergen.

Voor FIQAS is het succes van het PostNL project in België en Nederland een mooie proeve van bekwaamheid in de logistieke sector. FIQAS hoopt hiermee bij te dragen aan het realiseren van de ambitie die PostNL heeft om het beste Europese post- en pakkettenbedrijf te zijn.

Net als PostNL succesvol tariferen en factureren?

Is uw dienstverlening enigszins vergelijkbaar met die van PostNL? Heeft u complexe tariferingsmechanismes en facturatieprocessen en heeft u grote aantallen transacties en facturen? Laat u overtuigen door onze aanpak en software, en vraag nu een offerte aan.

Waarom kiest PostNL voor FIQAS ?

  • Goede, structurele oplossing voor complexe tariferingsproblematiek van PostNL
  • Generieke oplossing, geïntegreerd in de bestaande keten van PostNL
  • Controle over een groot aantal specifieke klantafspraken

FIQAS en PostNL

  • PostNL is marktleider in de postpakkettenmarkt in de Benelux, en biedt daarnaast in Engeland, Duitsland en Italië een realistisch alternatief voor de bestaande post- en pakketbezorgers.
  • FIQAS levert met Abillity® een beproefde oplossing voor de tarifering en facturatie van de miljoenen transacties die jaarlijks vanuit de PostNL systemen worden aangeleverd.