Meer grip op het creditmanagementproces
Kwaliteit verhogen én kosten verlagen. Dat waren voor Greenchoice de voornaamste redenen om, samen met FIQAS, het creditmanagementproces te verbeteren. Dit is gelukt, met een centrale rol voor de Abillity® Accounts Receivable module van FIQAS.
Greenchoice levert sinds 2001 groene stroom en aardgas met Natuur voor Morgen aan Nederlandse huishoudens en bedrijven. In totaal leveren zij deze ‘positieve energie’ aan ruim 600.000 klanten.
Klanttevredenheid als onderdeel van het facturatieproces
Greenchoice levert niet alleen groene stroom en aardgas met Natuur voor Morgen, maar maakt de energietransitie ook toegankelijk én betaalbaar. Daarbij hoort een persoonlijke aanpak: als klanten moeite hebben met betalen, zoekt Greenchoice samen met hen naar een passende oplossing. Mensgericht incasseren is hierbij het uitgangspunt.
Greenchoice onderkent dat het order to cash-proces impact heeft op de klanttevredenheid, zéker in de markt van energieleveranciers. Met andere woorden: het order to cash-proces is een belangrijk onderdeel van de customer journey. Greenchoice stelt hier dan ook hoge eisen aan.
Wouter Joosten, Credit Manager Greenchoice: “De groei van onze organisatie én de toenemende wensen en eisen, zorgden ervoor dat ons vorige systeem niet meer toereikend was. We waren op zoek naar een betrouwbare partner die ons creditmanagementproces kan faciliteren én in kan spelen op onze mensgerichte benadering. FIQAS heeft, net als wij, kwaliteit en service hoog in het vaandel staan én weet met Abillity® de juiste balans te vinden om met geautomatiseerde processen invulling te geven aan onze persoonlijke aanpak.”
Integratie met bestaande processen
Voor een optimale klantervaring is het belangrijk dat het order to cash-proces naadloos integreert met bestaande processen en binnen het bestaande landschap. Daarom koppelt Abillity® met de CRM-systemen van Greenchoice en Greenchoice Zakelijk voor klant- en productgegevens. Er is ook een koppeling met het boekhoudpakket voor de grootboekadministratie.
Greenchoice heeft hiermee volledige controle over de betalingsverwerking en herinneringsprocessen. En met de dagelijkse ondersteuning van het Managed Services team van FIQAS zorgen we er samen voor dat de creditmanagementprocessen zo goed mogelijk verlopen.
Michel Severien, Manager Finance Greenchoice, is dan ook heel tevreden over de samenwerking met FIQAS: “De software van FIQAS geeft ons de flexibiliteit om kritische processen te optimaliseren en snel aan te passen. De energiemarkt is, meer dan ooit, aan verandering onderhevig. Het prijsplafond, de energiecompensatie en wettelijke aanpassingen voor het aanmaningsproces zijn enkele voorbeelden waarbij FIQAS ons heeft geholpen om dit snel en adequaat uit te voeren.”
“Daarnaast is Abillity® eenvoudig op te schalen, met behoud van performance, waardoor het perfect aansluit op onze groeiambities. En in combinatie met de Managed Services van FIQAS biedt het platform ons het gemak én vertrouwen dat de credtimanagementprocessen (inclusief de jaarlijkse eindafrekening) dagelijks optimaal verloopt.”