Telecom billing

Telecom billing is de specialiteit van FIQAS. Al ruim twee decennia levert FIQAS telecom billing oplossingen waarmee telco’s en ISP’s hun financiële back-office processen succesvol automatiseren. De oplossingen van FIQAS – managed billing services en geavanceerde software – helpen spelers in de dynamische telecom/ISP markt belangrijke doelen blijvend te realiseren: vlekkeloos georganiseerde tarifering, facturatie en incasso, een goede cash flow, tevreden klanten en klantbehoud en de mogelijkheid om nieuwe proposities snel te introduceren.

Abillity®, de telecom billing software van FIQAS

Meer weten over telecom billing en FIQAS?

Telecom billing processen –tarifering, facturatie en/of incasso- zijn complex, en waarschijnlijk heeft u bij deze processen te maken met grote hoeveelheden data, transacties en facturen.

Er is een aantrekkelijke business case te maken van het uitbesteden van deze processen aan een betrouwbare, ervaren partner. Laat u overtuigen door onze aanpak, en vraag direct een offerte aan.

Offerte aanvragen

Waarom FIQAS ?

  • >20 jaar ervaring in telecom billing, voor vele aansprekende telecombedrijven over de hele wereld
  • Managed services en software, speciaal voor telecom billing
  • FIQAS kan het volledige proces voor u verzorgen, ‘from collection to collection
  • Gespecialiseerd in complexe processen, zoals mediation en tarifering

De telecom/ISP markt, continuïteit in dynamiek

De telecom/ISP markt is continu in beweging. Technologische innovaties volgen elkaar snel op, nieuwe partijen die de markt betreden zorgen voor een intensieve concurrentie. Het speelveld verandert door fusies en overnames, en door regulering en deregulering. Er is een groeiende druk op prijzen en marges, en dat vraagt om steeds weer nieuwe creatieve proposities. Een dynamische markt dus, die vele kansen en uitdagingen biedt voor ambitieuze spelers.

Bij al deze dynamiek blijft één ding onverminderd belangrijk: om succesvol op de telecom/ISP markt te kunnen meespelen moeten providers hun supply chain – verkopen, orderen, leveren en factureren van de geleverde producten en diensten – vlekkeloos organiseren. De inrichting van de processen, de samenhang tussen de verschillende processen en de sturing daarop in business process management zijn en blijven van cruciaal belang. Alleen dan zijn klanttevredenheid en daarmee klantretentie gewaarborgd.

FIQAS, meer dan 20 jaar ervaring in telecom billing

Al meer dan twee decennia levert FIQAS managed services en software voor telecom billing. Moderne oplossingen waarmee telecom providers en ISP’s met succes hun billing processen – tarifering, facturatie en incasso – automatiseren.

FIQAS heeft dankzij succesvolle projecten voor vele mooie klanten een naam opgebouwd als een betrouwbare, onafhankelijke en flexibele partner die in staat is zelfs de meest complexe processen te automatiseren en – als outsourced partner – uit te voeren. En, in het bijzonder als een leverancier die de functionaliteit en expertise biedt die telecom providers nodig hebben om snel en gemakkelijk nieuwe proposities te introduceren.

De core expertise van FIQAS is het op een efficiënte manier inrichten van complexe processen. Complexiteit is in de telecom/ISP markt vooral te vinden in de tarifering, het proces waar op basis van dynamische rekenregels en prijsplannen een prijs wordt berekend voor verbruik. Wij durven best onbescheiden te zijn: wij zijn hier goed in, er is geen tariferingsproces dat niet geconfigureerd kan worden in ons softwaresysteem Abillity®.

FIQAS verzorgt het gehele telecom billing proces

Het telecom billing proces omvat een serie processen, die FIQAS ‘from collection to collection’ kan ondersteunen. De processen bestrijken een spectrum dat kan worden samengevat als het verzamelen, converteren en uniformeren van ruwe data uit uw systemen, het tariferen van verbruik, de facturatie van verbruik en abonnementen, en het incasseren van de gefactureerde bedragen.

FIQAS configureert deze processen, die zelf weer bestaan uit diverse deelprocessen, volgens uw specificaties in de Abillity® software. Vervolgens worden ze met een afgesproken frequentie door ons uitgevoerd als een managed service. De inrichting en uitvoering van de processen sluit naadloos aan op de specifieke eisen van telco’s en ISP’s. In het bijzonder gaat dit op voor de vaak complexe processen met betrekking tot mediation en tarifering.

Vanuit het oogpunt van een CDR: data collection, tariferen, factureren en incasseren.

De kern van telecom billing is de route die een Call Detail Record (CDR) aflegt in het proces ‘from collection to collection’. Hierin doorloopt elk CDR (of elk ander User Defined Record) deelprocessen die starten met de ‘data collection’ en eindigen met de ‘money collection’.

Mediation – Collection

  • Abillity® kan (afhankelijk van de fysieke set-up) CDR data rechtstreeks inlezen vanaf één of meer switches. Niet switch-gerelateerde CDR’s kunnen via een FTP-connectie worden binnengehaald.

Mediation – Conversion

  • Ruwe CDR data worden geconverteerd naar een uniform, bruikbaar formaat, dat door Abillity® kan worden verwerkt.

 

Data load

  • Abillity® gebruikt native fastload mogelijkheden om data efficient in te laden.

Linking

  • In het linking proces koppelt Abillity® de CDR’s aan de juiste klanten, op basis van klantgegevens in de database en identificatiecodes in de CDR’s (bijv. CLI, PIN etc). Door verschillende linking methodes en priorities te definiëren wordt ook de logica van de meest complexe netwerken gevolgd.

Deduplication

  • Om de kwaliteit van de data te optimaliseren vindt een ontdubbelingsproces plaats, op basis van variabel in te stellen criteria.

Rating

  • Abillity® biedt diverse rating processen:
    • Base rating – bepaalt de bruto verkoopprijs van een CDR, zonder korting
    • Compare rating – bepaalt de verkoopprijs van een CDR zoals een concurrent dat zou doen (maakt vergelijkingen op de factuur mogelijk)
    • Cost rating – bepaalt de kostprijs van een CDR op basis van de carrier prijslijsten (maakt marge analyses mogelijk)
  • Abillity® biedt binnen deze processen diverse rating methodes:
    • Prefix based rating
    • Content based rating
    • Source dependent rating
  • Rating gebeurt op basis van duration of op basis van andere verbruikstypes, zoals dataverbruik, tikken etc)
  • Onderdeel van prijsberekeningen zijn verder bijvoorbeeld:
    • Rate per minute
    • Call set-up charge
    • Minimum price per call
    • Minimum call duration
    • Billing unit (bijv. per seconde, 6 seconden etc)
    • Aantal gratis records
    • Tijdszones (bijv. peak, off-peak, weekend, vakanties)

 

Discounting

  • Voor elke klant of klantgroep kunnen, bijvoorbeeld op basis van volume, kortingen worden toegepast per destination of groep destinations.

 

Order generation

  • Op basis van call traffic/verbruik en abonnementen worden orderregels samengesteld voor de facturatieperiode .

Invoice generation

  • Op basis van order lines voor de betreffende periode worden factuurrecords samengesteld. De facturen worden gegenereerd in de valuta die op klantniveau is vastgelegd.

Invoice printing

  • Call Management Reports worden geprint in de lay-out en taal die van toepassing zijn voor de klant. De output kan worden gestuurd naar een printer of naar printable files (voor facturen die worden afgedrukt op papier)

Handling

  • Factuur handling wordt vergemakkelijkt doordat Abillity® facturen kan aanbieden in batches naar keuze (bijv. per lay-out, klant type, cycle, betaalwijze etc.)

Distribution

  • Facturen worden digitaal (in diverse formaten) verspreid of per reguliere post.

Collection

  • Abillity® Accounts Receivable genereert automatische incassorecords. Betalingen worden automatisch gekoppeld aan de betreffende facturen. Als betaling uitblijft, dan worden facturen opgenomen in het variabel in te richten aanmaningsproces.
FIQAS Process flow telecom billing (1)
FIQAS Process flow telecom billing (2)

Meld u aan voor de FIQAS nieuwsbrief

U ontvangt maximaal 1x per maand een nieuwsbrief. Uw e-mailadres wordt nooit voor andere doeleinden gebruikt!

Dank voor uw aanmelding, uw inschrijving is geslaagd.